Belysning I Fokus 1
UTOMHUSBELYSNING Eva har gjort tre konstblommor m
ed tillhörande djur, där en belysningsstolpe med kronblad utgör själva blomman. Här i Vänortsparken i Täby centrum används en rund armatur som är avbländad uppåt för att både lysa upp kronbladen upptill och djurskulpturen nedanför. Foto: Göran Assner Foto: Göran Assner i alla sina projekt. Ibland har hon integrerat belysning i sina konstverk, antingen med en belysningsstolpe som i Hofors, eller med fi beroptik. Oftast handlar det dock om att skulpturen är belyst utifrån. – Förutom att belysning är helt avgörande för att kunna uppfatta konsten under den mörka tiden på dygnet, så går det med rätt belysningskunskap också att förhöja den estetiska upplevelsen, säger Eva. Belysning av konstverk minskar dessutom risken för olika typer av åverkan på konstverket samt stöld. Det är även en del i att få människor att känna sig säkrare på off entliga platser. Enligt Eva är det väldigt olika hur uppdragsgivare tänker kring säkerheten. Om hon inte lyckas få igenom det estetiska perspektivet när det gäller belysningen så menar hon att säkerheten brukar vara ett bra argument som med fördel kan kombineras. Kunskap ur samarbete Hon har själv gått en kortare kurs som heter “Ljus-rum-färg”, i övrigt har hon lärt sig genom samarbeten med olika ljusdesigners, landskapsarkitekter och belysningstillverkare. Allra bäst tycker hon det är just när det fi nns utrymme i budgeten för att hon ska kunna samarbeta med en ljusdesigner. Den viktigaste lärdomen hon fått under åren är hur svårt det är att veta hur belysningen kommer se ut i verkligheten. Det kan till exempel handla om typ av armatur, placering, färgtemperatur, ljusstyrka, samt hur det kommer samspela med miljön och eventuell ➛ BELYSNING I F OKUS 3 2022OK US 3 2021 BELYSNING I F US 3 2021 35