Belysning I Fokus 1
UTOMHUSBELYSNING KONST OCH BELYSNING - ETT VINNAN
DE KONCEPT När skulptören Eva Fornåå började arbeta som konstnär i början av 90-talet använde hon inte belysning i sina projekt. I dag kan hon inte tänka sig ett projekt utan. Förutom att det gör konsten säkrare, och människorna runt konstverket tryggare, ser den även till att besökarna kan uppfatta konstverket på rätt sätt. AV: LISA KRIGA Provbelysning är viktigt. Här testas fi beroptiken i spökdjurets ögon inne i Evas ateljé. Foto: Eva Fornåå E va Fornåå har arbetat som skulptör sedan 1992 då hon tog examen från konsthögskolan i Umeå. Hon arbetar i första hand med off entlig konst och oftast föreställer hennes skulpturer djur i brons – både verklighetstrogna och tagna ur fantasin. Hennes konst står bland annat på lekplatser och förskolor, vid kyrkor, i parker och på torg. Med ett tydligt fokus på att sprida glädje! Blomman i Hofors var starten på ljusare tider 34 BELYSNING I FOKUS 3 2022 När Eva började arbeta med konst var inte belysning något hon tänkte särskilt mycket på, utan det är något som kommit med tiden och med ökad erfarenhet. Det första konstverket där hon använde integrerad belysning var Blomman i Hofors. Hoforsblomman var Evas första projekt i en rondell i ett stadsrum. Hon visste tidigt att hon ville ha någon typ av belysning för att belysa rondellen den mörka tiden på dygnet, samt att konstverket skulle ha med Hofors att göra. Dessutom ville hon att konstverket skulle kunna uppfattas på långt håll, samtidigt som det skulle vara intressant på nära håll. Eva hittade inspiration i Hofors kommunvapen, som är en blomma, och använde den som del i belysningskonceptet. En belysningsstolpe med blomformad krona utgör själva blomman och vid blommans fot står ett litet djur och kramar stjälken. Det blev en Hoforskramare. Lärdomar genom åren Numera brukar Eva försöka få in belysning