Baek Heena – pristagare 2020 1
Baek Heena, bilderbokskonstnär ”Baek Heenas förtr
ollande bilder boksvärldar engagerar, roar, förundrar och berör.” En förhöjd och förtrollad vardag utgör ofta kärnan i Baek Heenas berättelser. Som i Magiska godiskulor (2020) där den ensamma pojken DongDongs tillvaro ställs på sin spets när han får tag i magiska godiskulor. De ger honom förmågan att höra och tala med djur, föremål och sin döda mormor. Berättelsen är utformad som en inre monolog, som handlar om att hitta en väg ut ur ensamheten. På ett närmast konkretistiskt sätt använder hon ord och bokstäver som någonting materiellt och formbart. De koreanska skrivtecknen blir en integrerad del av bilden och bokens händelseförlopp. Effekten är storslaget poetiskt, särskilt vad gäller att uttrycka DongDongs komplicerade förhållande till sin vardagströtta pappa. I de tidiga bilderböckerna finns en förkärlek för dockskåpsliknande miljöer med platta figurer i papper eller dockor i textil. Dal Sha-bet (2011) utspelar sig en stekhet sommarnatt 19 i ett höghus vars invånare vakar på grund av hettan. Förnyar bilderboksmediet Modigt och kompromisslöst utvecklar Baek Heena egna tekniker och konstnärliga lösningar som tillför hennes bilderböcker hantverkets och animationens stilmedel på nya, spännande sätt. Hennes känsla för material, rumslighet, kroppar och mimik är imponerande och innovativ. Hennes genomkomponerade bilderböcker inbjuder till upprepad läsning och ett ingående betraktande av de minutiöst uppbyggda bildvärldarna. Ändå står hantverkets skicklighet aldrig i vägen för själva läsupplevelsen. Baek Heenas förtrollande bilderboksvärldar engagerar, roar, förundrar och berör. Barnperspektivet är genomgående, likaså en orubblig tro på lekens och fantasins kraft i våra liv. Ur hennes bilderböcker stiger en kör av röster som ber oss stiga in i hennes bildvärldar för att se, tänka och känna på nya sätt.