Printing Friends 1
HEJ: KRISTOFFER AXÉN 03 PLATS: Skogen VEM: Kristo
ffer Axén GÖR: Fotograf FÖDD: Stockholm Fotografen Kristoffer Axén fångar vemod, nostalgi och ofta ensamhet i ett monokromt mörker. Hans bilder finns att beskåda på gallerier i New York, LA, Köpenhamn och Stockholm. Dock är mörkret i bilderna inte alltid en representation av en pessimistisk filosofi, utan ibland bara ett försök att spegla den gravitation som finns i diverse upplevelser. THE STRANGER FRÅN SERIEN THE GREY ROOM. 22 M ånga av dina verk utspelar sig i olika mörka skogar, varför har du fastnat för just den typen av platser? För mig är det en representation för en plats som både är anonym och samtidigt starkt förhistorisk och psykologisk. Det är en tydlig symbol för en inre resa. Du är skolad i New York, något som måste varit en stor kontrast till Sverige och den tysta naturen. Hur influerade staden dig? Den har influerat mig genom upplevelsen av den nostalgi som kommer till en enkelt när man håller sig borta från ens hem ett längre tag. Dock influerade staden mig inte särskilt mycket i sig självt. Varför inte? Städer är inte en av de saker som inspirerar mig, speciellt inte en som är så karnevallik och romantisk i sin allmänna köttslighet. Dock vill jag inte säga att jag inte gillar den, för det gör jag. Men visst finns det vissa element däri som är kreativt intressanta - kanske speciellt de många olika karaktärer som påminner om ljusskygga fiskar från någon djupare del av den japanska sjön. Fotar du enbart i svartvitt? Nej, jag jobbar både med färg och svartvitt. Dock är mina färgbilder nästan monokroma så de kan kanske uppfattas som svartvita. P Det finns ett visst mörker och en tomhet i dina bilder. Ser du livet så också? Jag ser definitivt livet som tomt i grunden, men jag sätter inte något negativt värde i det. Jag ser heller inte livet som mörkt precis, även om lidandet alltid överväger njutningen överlag. Dock är mörkret i bilderna inte alltid en representation av en pessimistisk filosofi, utan ibland bara ett försök att spegla den gravitation som finns i diverse upplevelser, och kanske speciellt i drömmar med dess oftast påtagliga surrealism och melankoli. Berätta mer om din teknik. Hur gör du för att få dina bilder att se mer målade ut än fotograferade? Jag arbetar med en process som väl kan liknas med måleriets där ljus, skuggor och färg ‘målas’ fram eller tas bort stegvis efteråt. Och även då måleriet är en stark inspirationskälla så skulle jag nog påstå att det som påverkar mig mest är film, och det jag slutligen strävar mot är en viss cinematisk känsla. Om du fick en flygbiljett var som helst i världen, vart skulle du vilja åka för nästa fotoprojekt? Fotomässigt så förmodligen någonstans norrut, med hopp om en plats med ett surrealistiskt landskap där få människor planlöst vandrar omkring på stora fält i långa avstånd till varandra. Kanske norra Finland eller Ryssland? Printing Friends Nr. 07