8-9_2020_JBF 1
fina fordon från förr Rover P4 P5 Rovers P4- och
P5 serier är en grupp av medelstora lyxsalongbilar som mellan 1949 och 1973 producerats av Rover Company. Bakom formgivningen av de flesta tidiga Rover- och Land Roverbilar efter andra världskriget låg Gordon Bashford (1916 -1991). P4-SERIEN LANSERADES 1949 med en 6-cylinders 2,1-liters Rover 75. 1953 kom en 2-liters 4-cylindrig Rover 60 ut på marknaden, en motorsvagare variant som skulle passa tillsammans med Rover 75 och en 2,6-liters 6-cylindrig Rover 90 som var toppen av de tre bilarna i P4-serien. Ytterligare variationer följde. 1949 kom de första P4-modellerna med modernare karosser än företrädarna P3 från mellankrigstiden. De nya bilarna blev kända som ”the Auntie Rovers” (kära fastrar eller mostrar) som skulle beskriva bilarnas förnäma karaktär. P4-serien fanns kvar till 1964 och tillverkades i 130 000 exemplar och ersattes då av Rover 2000. P4-serien kompletterades med Rover P5 med en konservativt formad Rover 3-Litre som introducerades på bilsalongen i London 1958. Det var en betydligt större och dyrare bil än den väletablerade P4-serien, näst intill en lyxbil. Bilen hade självbärande kaross och framvagnen fjädrades med torsionsstavar. Men helt modern var inte P5:an. Den stela bakaxeln var upphängd i bladfjädrar och den sexcylindriga motorn hade fortfarande sidventiler på avgassidan. 1962 kom en Mk II-version med starkare motor och 34 modifierad fjädring för bättre vägegenskaper. Dessutom tillkom en fyrdörrars coupé-version. 6 centimeter lägre taklinje och tunnare takstolpar gav bilen ett helt nytt utseende, på bekostnad av innerutrymmet. 1965 kom Mk III-versionen, med ytterligare lite starkare motor. På utsidan fick bilen en ny kylarmaskering och inne i kupén infördes nya, bekvämare säten. I mitten av sextiotalet började motorn med sin halvtopp bli riktigt gammalmodig. P5B (B som i Buick) presenterades 1967 under namnet Rover 3.5-Litre. Förutom den nya motorn hade bilen nu fått automatlåda och servostyrning som standardutrustning. Rover hade saknat resurser att ta fram en egen ny motor. Buick hade just lagt ned tillverkningen av sin lilla V8-motor i aluminium och Rover köpte tillverkningsrätten av General Motors. Sedan Rover och Jaguar hamnat under samma British Leyland-flagg blev den interna konkurrensen mellan P5:an och Jaguar XJ uppenbar. British Leylands ledning beslutade att Jaguar skulle tillverka koncernens lyxigaste bilar och när produktionen av P5:an avslutades sommaren 1973 fick den ingen efterträdare. Hans-Olof Holmgren JBF ■ 8-9-2020