Nöjesnytt Växjö 1
#hemmatipset #utetipset RULLAR VIDARE OCH KOMPLET
TERAS MED Kampanjen #hemmatipset startade förra våren för att stötta företag som blev berörda av pandemins verkningar. Men det blev också en ögonöppnare för många som aldrig tidigare hade utforskat den lokala besöksnäringen. I år visar trendrapporter att vi fortfarande är sugna på att semestra på hemmaplan. -Det är roligt att många väljer att se vad som finns i sitt närområde, inte för att de måste utan för att de vill. Därför fortsätter vi med #hemmatipset och utökar den ytterligare med hjälp av Region Kronoberg i år, säger Cathrine Rydström som är ansvarig för marknadsföring och PR på Destination Småland. Förra våren då de svenska myndigheterna avrådde från att resa till andra regioner i Sverige än den man bodde i så sattes kampanjen #hemmatipset ihop snabbt av Destination Småland. En mosaik av företagare, anställda inom besöksnäringen och besöksmål lyftes upp för att visa alla vilket utbud det fanns i närområdet. – Vi ville dels stötta företagarna inom besöksnäringen, men vi förstod också att det var många som inte visste om allt som fanns att upptäcka och göra i sitt län. Semester för många var att åka längre bort. Vi ville visa att det de åkte bort för att uppleva även finns här, säger Cathrine Rydström. Hashtaggen #hemmatipset blev snabbt populär på sociala medier där folk tipsade varandra om vad som fanns att göra. Och det handlade om allt från take away från lokala restauranger till platser att besöka. Under sommaren skapades också Facebookgruppen Hemmatipset Kronoberg som snabbt fick tusentals medlemmar. Här tipsar nu både företag och privatpersoner om saker att göra i närområdet. I år har restriktionerna lättat en del och det finns möjlighet att resa till andra länder och platser. Trots det visar trendrapporter att vi under pandemin har upptäckt vårt närområde som en plats att semestra på, vi vill stötta vår lokala besöksnäring och vi vill uppmana till att vara ute i naturen. Vi har alla kunnat bevittna hur grillplatser har varit fullsatta under året eller hur många fler vi har mött ute på promenader och joggingturer. – Natursemester är något som har vuxit även åren före pandemin, men de senaste månaderna har också företagarna som arbetar med naturturism sett en ökning från just lokala besökare, berättar Cathrine Rydström. Att denna trend sammanfaller med att det är Friluftslivets år gör att ögonen riktas extra mycket åt just de aktiviteter som finns att göra utomhus. – I ett samarbete med Region Kronobergs projekt kring hållbar besöksnäring har vi därför utökat kampanjen #hemmatipset med #utetipset där vi ger tips på vad man kan göra för aktiviteter utomhus. Vi har rubricerat dem under rubrikerna: Äventyr, Äta ute, Hälsa och Bo i naturen. I denna satsning har man skapat en hemsida – www.utetipset.se, där det finns en mängd olika aktiviteter presenterade. Något som har uppskattats både av besökare och företagare inom besöksnäringen är aktiviteter där man lär mer om naturen. Som exempelvis diverse guidningar där besökarna får lära sig mer om djuren och naturen vi har omkring oss tillsammans med övernattningar och matlagning utomhus. Och Destination Småland hoppas att kampanjen #utetipset ska locka ut dem som i vanliga fall inte spenderat så mycket tid i naturen. – Vi har en önskan om att lära oss mer om naturen, hur vi ska bete oss och agera, men också om människorna bakom upplevelserna och platserna vi besöker, säger Karin Nilsson projektledare på Destination Småland. Det handlar om att vi förstår värdet i naturen vi har omkring oss och vill lära oss mer för att kunna ta hand om den för att kunna uppleva den på ett varsamt sätt. – Vi kan också se att intresset över att uppleva okomplicerade aktiviteter fortsätter vara populärt, dvs det som är lite tillrättalagt och inte kräver att man är proffs på vandring eller paddling eller annat. Snarare letar många efter saker som alla i familjen kan delta i och är kravlösa och lustfyllda för alla, fortsätter Karin Nilsson. – En annan sak som det är fokus på under året är att få personer som vanligtvis inte brukar vara i naturen att upptäcka den och allt den har att erbjuda. Bland erbjudandena på utetipset.se finns flera som inkluderar att man har möjlighet att lära sig nya saker – perfekt för den som är ovan eller bara vill prova något nytt. Det handlar också om kunskap. ”de som inte är vana vid naturen kanske tycker att det kan vara obekvämt att vistas i den eller tror man måste investera i speciella kläder. Det vill vi ändra på och visa charmen och njutningen som finns i att vara i naturen” NÅGRA EXEMPEL PÅ DESSA UTBILDANDE UTEAKTIVITETER SOM FINNS ATT GÖRA ÄR: • Berättarvandring vid Trollberget där ni vandrar längs stigen Trollsvansen och letar efter Åsnens ”big five” i folktron som är Jätten, Vätten, Skogsrået, Näcken och Trollen. • Dressincykling. Cykla dressin genom skog och natur i Strömsnäsbruk. FAKTA AB Destination Små lands uppdrag är att genom marknadsföring och utveckling främja Besöksnäringen i Kronobergs län. Destination Småland ägs av Region Kronoberg. Kampanjen drivs av Destination Små land info@destinationsmaland.se 0470-73 32 70 Hemsida: hemmatipset.se och utetipset.se Instagram @destinationsmaland Facebook: Destination Små land Tagga #hemmatipset #utetipset • Cykelpaket sydostleden. Köp ett paket där hyra av cykel och boende ingår. Vill du kan du cykla ända från Växjö till Simrishamn. • Vandring i 150-årig skog. Guidad vandring genom naturreservatet Getaryggarna vid Little rock Lake. Men sedan finns det även aktiviteter där man lär sig göra upp eld, hur man kan leva på de resurser som finns i naturen, hur naturen kan få dig att må bra och så vidare. Något som har ökat i intresse är också de mer äventyrliga aktiviteterna som att ge sig ut på Europas längsta ziplinebana eller att ge sig ut på ett ridäventyr. – Vi kan också se att intresset för att sätta samman paket som att hyra stand up padelboard (SUP) på dagen med att ha en övernattning utomhus och laga mat i naturen har ökat, säger Agneta Klingenvik, projektledare för Hållbar besöksnäring på Region Kronoberg. Allt detta kan man hitta på utetipset.se. Cathrine Rydström och berättar att det kommer att produceras filmer under sommaren där en van ”naturperson” utmanar en ovan med speciella upplevelser i naturen. Håll utkik efter ett par (lokal)kända poddare nära dig. – Det kommer att bli kul och kanske inspirera flera ovana att testa på, säger hon och skrattar. I