TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Nr 4 2015 GÅRDSFÖRETAGET Här blir viltköt
t läckra cateringrätter MARKNAD Export av vindkraftverk fortfarande intressant EKONOMI Poppel – snabbväxare som lönar sig på åkern NY SERIE: Generationsskifte ”Målbilden är viktigast av allt” Lönsamhet och inspiration från Handelsbanken Skog och lantbruk Gör en plan för generationsskiftet Chefstränaren Wolfgang Pichler ” Ledarskap är att få med alla” U Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Baluba Branded Content Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Åsa Willén, Karin M Åberg, Martina Ärleskog, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Baluba Branded Content www.balubabrandedcontent.se Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Eva Edsjö Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 14, 103 70 Stockholm. generationsskifte. NDER MIN UPPVÄXT på mjölkgården i Halland fick jag lära mig att skulle man få tårta på kalaset så gällde det att först äta vetebröd och sedan kakor. Därefter fick den efterlängtade tårtan intas. På samma sätt som förväntningarna byggdes upp under kalaset och planeringen för att optimera tårtintaget fortgick gäller det att planera för generationsskiftet. Saker och ting ska ske i rätt ordning och inte för snabbt för att målet ska uppnås. På kalaset var det min mor som såg till att alla blev nöjda, men vem har ansvaret för att generationsskiftet blir lyckat? I detta nummer av Tillväxt börjar vår nya serie om de olika stegen till ett lyckat generationsskifte. ATT ÄGA EN skogs- eller lantbruksfastighet förvärvad genom ett generationsskifte ger både befogenhet och ansvar. Du har en resurs du kan utveckla utifrån dina egna förutsättningar och ditt mål med ägandet. Många gånger finns det även ett inslag av tradition i ägandet. Hur ska du förhålla dig till detta? Hämmar det utvecklingen eller är det så att det borgar för en trygghet? Unga lantbrukare jag träffade på ett seminarium var tydliga med att de ville skapa ett eget företag utan ärvda traditioner. Att själv under några år driva en egen verksamhet och skaffa en egen resultaträkning att visa för banken var för många en självklarhet. Att skaffa egna insikter om företagande utanför familjeföretaget var lika viktigt. De ville visa att de var företagare innan de klev in i rollen att förvalta och utveckla ett livsverk. inte för snabbt för att målet ska uppnås. BEROENDE PÅ VILKEN produktionsinriktning företaget har behöver den kommande generationen involveras olika tidigt för att lyckas. Ett aktivt produktionslantbruk behöver i ett tidigare skede än ett rent skogsföretag veta vad nästa generation vill. Viljan hos nästa generation påverkar både investeringar och möjliga utvecklingsvägar för den nuvarande ägaren. Att du som ägare utöver ekonomiska mål även tidigt sätter ett mål för generationsskiftet skapar en trygghet för båda generationerna och alla kan planera utifrån detta. Det är bara genom att prata med varandra i familjen som ni kan planera så att alla blir nöjda och målet kan uppnås. Tala är silver, tiga är guld gäller definitivt inte för ett lyckat Saker och ting ska ske i rätt ordning och ROLF ÅTTINGSBERG Affärsutvecklingschef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se