Belysning i fokus 1
INFRASTRUKTUR ➛ ner för att inte upplevas störand
e, men tänds automatiskt upp när någon går ut på bron. LED-puckar i räckena ger också en reflektion i den ljusa markbeläggningen och detta indirekta ljus lyser upp mötande personer. RGBW-dioder ger valmöjlighet För att bron ska ses på avstånd är pylonerna upplysta i en varmvit ton som kan bytas till olika nyanser vid valda tillfällen. Armaturerna är utrustade med fyra olika ljusdioder så att exakt den nyans man önskar kan uppnås. Alla armaturer styrs via DMX 512 och ljuset kan även programmeras i sekvenser och ljusstyrkan varieras. Programmering och styrning görs centralt av Helsingborgs stads personal. Ett antal strålkastare sitter infällda i bänkarna och under bron längs med vajrarna. Dessa lyser upp och ljuset träffar pylonerna. I toppen på pylonerna sitter dessutom en opaliserande plexihuv som är belyst inifrån, vilket utgör en toppmarkering. – Vi ville skapa linjer på pylonerna. Därför har en LED-list som tillägg placerats på själva pylonerna, infälld i friser, säger Bertil. I arbetet har ljusdesignern använt ett 3Dprogram – samma program som användes för att konstruera bron – för att visualisera hur resultatet skulle bli. I programmet går det även att tända, släcka och byta färger. För att verifiera visualiseringarna gjordes sedan ljustester på plats. Energieffektiva ljuskällor Tack vare LED-tekniken är belysningen betydligt mer energieffektiv än den skulle ha varit för bara några år sedan. – Det är väldigt positivt. En normal kväll ligger effekten för hela brons belysning på 1 200 Watt, säger han. De flesta ljuskällorna är enkla att komma åt från bron när de behöver bytas ut. Pylontoppen är svårare att nå, därför har två armaturer monterats som lyser varannan dag, vilket ger dubbel driftstid. Beräknad brinntid för alla armaturer är cirka 50 000 timmar, det vill säga tolv till femton år. u Varvsbrons mjuka rundning framhävs av belysningen. I bakgrunden syns signaturbyggnaderna Prisma och GreenHaus. Foto: Luxera 24 BELYSNING I FOKUS 1 2022 Belysningen för pylonen är riktad längs med vajrarna för att lyfta fram även dem. I pylonerna sitter en LED-list och i toppen en opaliserad plexihuv med integrerad belysning. Foto: Luxera