Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Byggbrott tar ny väg
Bilköp har blivit byggskurkarnas nya sätt att fix
a svarta löner. En bilexportör har tvättat pengar åt kriminella byggföretag i stor skala under flera år och fått in närmare 100 miljoner kronor. K Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket, har sett hur penningtvätt via bilköp blivit allt vanligare. riminella byggföretag har länge ordnat svarta löner med hjälp av pengaöverföringar till fejkade underentreprenörer. Bluffbolagen utför inte något jobb, utan ordnar i stället oskattade kontanter till arbetarna. De senaste åren har en ny metod dykt upp, som komplement till bluffbolagen: bilköp. Som ni kan se i faktadelen på nästa uppslag är det hela ett komplicerat upplägg. I korthet går det till så att de fifflande byggbolagen gör inbetalningar för bilköp till bilexportföretag. I betalningarna skriver byggarna in registreringsnummer på bilar som exportföretaget har. Men byggföretagen får inga bilar. Fordonen exporteras i stället utomlands eller säljs på den svarta marknaden. Pengarna som exportbolagen får in för försäljningen flyttas mellan olika konton och tas till slut ut i kontanter. Sedlarna lämnas över till de kriminella byggbolagen, som kan avlöna sin svarta arbetskraft. Byggnadsarbetaren har i flera domar och utredningar från Skatteverket hittat exempel på upplägget. I en dom i förvaltningsrätten framgår att bluffbolaget CTU Mark & Anläggning tvättat nära 23 miljoner kronor åt olika bolag, främst inom bygg. I Skatteverkets utredning ser man att pengaströmmar på flera miljoner går från CTU till bilexportörer. Exportörerna köper bilar som sedan säljs utomlands. Här agerar alltså CTU mellanhand mellan byggföretagen och de kriminella bilexportörerna. Bilköpen fejkas och byggarna får kontanter till svarta löner. En av exportörerna som CTU anlitat heter Global Triangle AB och har under flera år drivits av fyra syskon. Två bröder och två systrar i åldern 26–36 år, bosatta i Stockholmstrakten, ligger bakom ett väl uttänkt upplägg. M ängder av byggföretag har gjort inbetalningar för bilköp till Global Triangle. Byggbolagen som har betalat in är ofta tydligt kriminella och ägnar sig åt svartjobb. På papperet drivs de av utsatta personer från östländer, så kallade målvakter, och går i konkurs med stora skatteskulder. Flera företag tillhör Svartjobbsfabriken, ett nätverk av kriminella byggbolag som Byggnadsarbetaren har skrivit om tidigare. Enligt utredningen som ligger till grund för en ny dom i tingsrätten har syskonen fått in sammanlagt 95 miljoner kronor, till största delen från byggbolagen, mellan åren 2017 och 2021. Global Triangle har köpt omkring 200 begagnade bilar per år för pengarna, de flesta med en prislapp på runt 100 000 kronor. BYGGNADSARBETAREN #3, 2022 21
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Berättat av...
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Vågat landmärke tar form
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Han tog hem pokalen
Byggnadsarbetaren Fackets polska offensiv
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads