Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Byggbrott tar ny väg
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Berättat av... BERÄTTAT AV … … H
åkan Svanström på Svanströms El och VVS AB – elektrikern som tidigt satsade hårt på sociala medier. I dag har han en heltidsanställd som bara jobbar med film. Hur gick det till? »De kallar oss för influencers« N är jag startade firman 2001 var det bara jag, min verktygslåda och en Volvo 240. Då var vi fyra personer på firman och jobbade med jourutryckningar inom el och vvs. Jag satt och tittade på olika sökningar folk gjorde på hantverkshjälp och sedan anpassade jag vår digitala marknadsföring väldigt aktivt efter det. Jag blev lite som besatt av det där och efter några år hamnade vi högst upp i Googles sökmotor. 2010 satt jag i bilen på Essingeleden när den stora vändpunkten kom. Produktionsbolaget som gjorde ”Fuskbyggarna” med Anders Timell ringde upp mig. De hade hittat oss på nätet och frågade ifall vi ville vara med i programmet, fixa det som andra firmor gjort fel. Där och då visste jag direkt att nu, nu händer det! När första avsnittet sändes satt jag på nätet och kunde se i realtid hur det började pinga till på webbsidan. Det var helt galet vad många besökare vi fick! Folk satt och kollade på fulbyggen och vi var ”the good guys”. Efter att vi varit med i ”Fuskbyggarna” fick vi vara med i allt bygg som gick på tv… Jag lärde mig massor av produk28 BYGGNADSARBETAREN #3, 2022 tionsbolagen om hur man ska tänka – hur man påannonserar, att inte gå in i tekniksnack, hålla lite bolibompanivå. Då började vi producera egna filmer. Till en början var det jag och min son som filmade. Vi har aldrig haft ett manus, ingen plan. Ingenting är ”stageat”, vi bara jobbar med el och vvs, kör jourjobb dygnet runt, sju dagar i veckan. Det händer saker hela tiden. Vi har en verklighet som ibland är dråplig. Och folk älskar det! När ”Arga snickaren” las ner ringde Hendrik Törling som varit inslagsproducent upp mig. Nu var han arbetslös och undrade om jag kunde fixa jobb åt honom. Jag anställde honom på stående fot, som grovis. Nu jobbar han på heltid med att bara producera video. Till en början var det korta snuttar, nu är det uppåt en timme långa filmer. Vi har nästan 19 miljoner visningar! Det är mycket mer än något av tv-programmen vi var med i någonsin hade. Det kommer fram människor på stan och känner igen oss! Folk kallar oss för influencers ... I dag är vi 26 personer på företaget och 2020 omsatte vi 54 miljoner. BERÄTTAT FÖR: ARTUR NORDFORS KOWALSKI
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Vågat landmärke tar form
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Han tog hem pokalen
Byggnadsarbetaren Fackets polska offensiv
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads