Affärsstaden Marknad East Sweden nr 4-2022 1
Så han skrev ett mail till var och en av näringsl
ivsdirektörerna i Linköping, Norrköping och Motala. Inte för att söka jobb, men för att han tänkte att de, om några, borde ha en idé vad en sån som han skulle kunna göra? – Det tog fem minuter så hörde Linköpings kommun ” av sig! Och det resulterade i att jag fick uppdraget som marknadschef i det nystartade näringslivsbolaget, och en helt ny fas i livet tog sin början. Joakim berättar om ett mottagande som bestod av vänlighet, respekt och välvilja. En helt annan attityd än den han var van vid från en värld där mycket handlat om konkurrens, krav och intäkter. – Här blev jag väl omhändertagen och uppmuntrad av äldre kollegor som såg till att jag fick chans att utvecklas och blomma. En fantastisk erfarenhet, och ett roligt och utvecklande jobb som handlade om samhällsnytta. Om platsmarknadsföring, näringslivsutveckling och innovationsstöd. Samhällsintresset och viljan att göra “the greater good” finns i familjen och har växt sedan barndomen. Joakims mamma är barnmorska och var en av de som var med och byggde upp förlossningsmottagningen i Motala. En förebild på många sätt som inspirerat, inte bara Joakim utan även hans syskon. – Jag har lärt mig att vara ödmjuk, ambitiös och målmedveten. Att hålla det jag lovar och att möta omvärlden som den vill bli bemött - och som jag själv vill mötas av andra. Att ha med sig ett annat perspektiv in i en bransch som har till uppgift att gagna andra var nyttigt och jag är glad över de erfarenheterna. 2012 fick Joakim tips från flera olika håll om en tjänst som VD för aktiebolaget Tillväxt Motala som på uppdrag av kommunen skulle utveckla ett platsvarumärke för Motala och stärka näringslivssamarbetet mellan företagare i kommunen. – Ett spännande uppdrag i min hemstad och efter lite funderingar är det klart att jag, trots att jag trivdes otroligt bra i Linköping, sökte, ler Joakim. Han fick jobbet och påbörjade ett digert arbete med att först definiera såväl omvärldens som invånarnas egen bild av Motala för att sedan se hur väl den stämde överens med den bild man ville skicka. – Många jobbade då med slogans, men vi ville jobba med något större. Ett naturligt uttryck för den identitet som skulle positionera Motala i tanken hos såväl invånare som företag och besökare. Och efter många enkäter, utfrågningar och workshops utkristalliserade sig flera vattenrelaterade värden: Vättern, Göta Kanal, Varamon och Vätternrundan till exempel. Så vi landade i marknadspositionen Östergötlands Sjöstad, ett namn som togs emot väl och som används flitigt. Han säger att arbetet med platsmarknadsföring är en självklarhet idag om än mer segmenterat. Det handlar inte längre bara om att dra turister utan också att locka företag och investeringar likväl som talanger som bidrar till kompetensförsörjning för näringslivet. Och att det även spiller över på den privata marknaden. – Så 2018 startade jag eget, säger Joakim. Place Promotion är en platsutvecklingsbyrå för investeringsfrämjande och varumärkes- och destinationsutveckling mot både privat och offentlig sektor. Det kan handla om företag som ville växa och behöver hjälp med att hitta perfekt placering. Eller omvänt; En plats som söker hjälp med att utveckla ett varumärke som presentera sitt erbjudande för presumtiva investeringar. Norrköping är i ett expansivt läge och det känns spännande och inspirerande att få vara med och bidra. Jag drar gärna igång stora och häftiga idéer, men är också noga med att inte stanna på vägen utan ta idéerna vidare till genomförande. Joakim är inte den som ger sig in i något halvhjärtat, utan det är engagemang och envishet från start till mål. Och snart tar han ännu ett steg mot något nytt då han tillträder som näringslivsdirektör i Norrköpings kommun. – Norrköping är i ett expansivt läge och det känns spännande och inspirerande att få vara med och bidra. Jag drar gärna igång stora och häftiga idéer, men är också noga med att inte stanna på vägen utan ta idéerna vidare till genomförande. Jag tror det här kommer bli riktigt bra! Han säger också att Norrköping påminner mycket om Motala – fast större, och att staden har en speciell plats i hjärtat efter åren med East FM. – Jag är otroligt imponerad, dels över strukturen och de sammanhållande projekten som drivs av samhällsbyggnadskontoret som jag bedömer är i nationell toppklass och dels den utveckling som skett i Norrköping under de senaste tjugo, trettio åren. Inre hamnen, Butängen/centralstationen och Industrilandskapet till exempel. Att få sätta tänderna i både pro- och reaktiva näringslivs- och investeringsfrämjande projekt som ska locka etableringar men också stärka och stimulera det befintliga näringslivet och med det fler arbetstillfällen till Norrköping känns jätte roligt. Bostadsort för familjen Ljungqvist kommer dock även i fortsättningen att vara Motala, i alla fall till en början. Barnen trivs i sina skolor och att pendla i Östergötland är inga problem. – Mycket av det jag gör har sin grund i att skapa förutsättningar för barnen, för alla de som så småningom ska ta över, att kunna bygga vidare på något hållbart och bidra till ett bättre samhälle. Och jag tror att en del av det handlar om att bygga trygga individer i sin närhet och i sin egen familj. Vad framtiden innebär får vi se, men mår familjen bra så brukar det bli bra! Nu väntar ett par veckor när Joakim ska avsluta några uppdrag i det egna företaget innan han den 1 maj byter uppdrag. – Jag ser mycket fram emot det här. Det ska bli roligt och roligt, men mest av allt väldigt roligt! ® 23