Vårdfokus Ordföranden
Vårdfokus Hon vill vara elevernas trygghet
Vårdfokus Aktuellt #2
Vårdfokus
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Helene Billgren
Vårdfokus Granskning: Sepsis
Vårdfokus Utredda fall
Vårdfokus Matråd för dig som jobbar natt
Vårdfokus Extra: Barnmorska
Vårdfokus Extra: Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Extra: Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Extra: Sjuksköterska
Vårdfokus Redo att möta psykisk ohälsa
SÅ JOBBAR VI som de brukar tycka om att göra? Det
gör det också lättare att stå ut med väntan på att få komma till mottagningen, säger Liz Woxlin. Beroende på hur dåligt patienten mår får hen en tid till läkaren eller till det psykosociala teamet. I dag behöver patienter sällan vänta mer än tre, fyra dagar. Läkarna och kuratorerna träffar ofta patienterna tillSom vårdsamordnare följer LIz Woxlin upp patienter som börjat med medicin eller är sjukskrivna. ANNONS Det ska vara lätt att göra rätt! sammans vilket har visat sig vara effektivt. De kan komma överens med patienten direkt om insatser, behöver inte rapportera mellan varandra och patienten blir mer delaktig. EN NY ROLL har tagit plats i teamet kring patienter med psykisk ohälsa, så kallad vårdsamordnare. Liz Woxlin är en av de två på hälsocentralen, vilket innebär att hon följer upp patienterna som påbörjar medicinering, blir sjukskrivna eller får annan hjälp. Ett telefonsamtal från sjuksköterskan ett par veckor efter behandlingsstart betyder mycket och avlastar samtidigt läkarna. — Jag som är van att arbeta självständigt med bland annat sköterskeledd blodtrycksmottagning gillar det här arbetssättet. Nu när jag fått fräscha upp mina kunskaper om psykisk ohälsa och vi har ett fungerande teamarbete känner jag mig helt trygg med att möta de här patienterna. FÖRSTA HJÄLPEN MOT PSYKISK OHÄLSA Det här fick personalen lära sig: Vanliga symtom i öppenvården, till exempel ångest, stress och sömnsvårigheter. Behandlingsmöjligheter, till exempel via psykosociala teamet och farmakologiska alternativ. Samtalsmetodik: hur ställer man frågor om svåra ämnen som suicid? Att ge egenvårdsråd utifrån 1177. Metod för triagering i telefonen utifrån checklista (se tidigare uppslag). Vi! – en ny tjänst för dig som är förtroendevald i Vårdförbundet Vi! är en verktygslåda för förtroendevalda, full av redskap för att göra det lättare för dig och medlemmarna att påverka på arbetet. Vi! erbjuder aktiviteter som går fort att göra, passar för olika sammanhang, och hjälper dig att skapa engagemang på din arbetsplats Vi! minskar stress och press, ger dig stöd och hjälper dig att bli trygg i ditt uppdrag som förtroendevald!. Vi! ersätter inte din fackliga utbildning, utan är ett inspirerande och lättillgängligt komplement. Den första versionen av Vi! är på plats, men den kommer fortsätta växa löpande. Har du tips på innehåll som skulle göra det lättare och roligare att vara förtroendevald? Kom med förslag! Välkommen att testa Vi! vardforbundet.se/vi 50 VÅRDFOKUS. NUMMER TVÅ 2020
Vårdfokus Student
Vårdfokus Ledarskap
Vårdfokus Läs & lyssna
Vårdfokus Korsord
Vårdfokus För dig som är medlem