Årsredovisning 2015 1
VK Media AB Sture Bergman, vd och koncernchef VK
Media. Världen förändras – och vi med den Omställningen av mediebranschen tar aldrig paus. Tvärtom ökar takten för varje dag som går. 2015 kan vi dock glädja oss åt en kraftig resultatförbättring, 12,2 mkr till ett rörelseresultat på 5,2 mkr. Resultat efter finansnetto blev 31,8 mkr. Finansiellt är vårt hälftenägande i Gazette helt centralt för vår långsiktigt stabila situation. 2015 stod Gazette för ett finansiellt resultat på 23,6 mkr och likviditetsförstärkning med 27 mkr. Men vi ska heller inte underskatta medierörelsens styrka, som trots hård konkurrens från både internationella och nationella spelare som Facebook, Google och Aftonbladet lyckas både leverera positivt resultat och kassaflöde. Under året blev frågan om tryckmoms avgjord vilket innebär att vi sammantaget kommer att ha utbetalat 49 mkr till Skatteverket och kunder. Pengarna har varit tvistiga och därför aldrig resultatförts utan balanserats som tillgång och skuld. Kvarstående momsskuld 2015-12-31 uppgår till ca 32 mkr och regleras under första kvartalet 2016. Nya investeringar Tack vare koncernens stabila finanser med ett eget kapital på 452 mkr och soliditet på 79 procent kan vi fortsätta med stora investeringar i utveckling. Under 2015 investerades 5,2 mkr för att förbättra prestandan i tryckerianläggningen. Största investeringen dock, lades på utveckling av nya produkter och tjänster. Vi investerade 9 mkr i direkta utvecklingskostnader, därutöver lades tusentals arbetstimmar i hela organisationen till att på olika sätt bidra i utvecklingsarbetet. Det möjliggjorde lanseringen av Affärsliv24, satsningar på rörlig bild, VK Play och Allt om Västerbotten bara för att nämna några av alla de initiativ som gjorts. VK Medias medarbetare har ännu ett år visat sin förmåga att leverera journalistik och annonslösningar samtidigt som stor energi har lagts i omvandling. Vi skiftar däck i full fart. Säkerställt oberoende Hela vår värld förändras i grunden av digitalisering och vi befinner oss i en av de branscher som är under största omställningstryck. Vår solitära ställning skapar både begränsningar och möjligheter. I den nya affärsplan för VK Media AB som processats fram under 2015 och beslutats av styrelsen, tecknar vi strategier och initiativ som ska befästa företagets publicistiska roll dess oberoende. Årsredovisning och koncernredovisning för VK media 2015 Text: VK Media Foto (om inte annat anges): Eva Gerhardsson 2 Affärsplanen har två huvudinriktningar som ska stödja uppdraget. Bägge inriktningarna baseras på organisk tillväxt och förvärv. 1. Vi vill utveckla VK Media som företagsgrupp där vi skapar skalfördelar, säkrar kompetens och kompletterar produktutbud. 2. Vi vill lägga grunden för en framtida helt digital medierörelse. Vi räknar med att den klassiska tidningen kommer att ha stor betydelse för oss och våra läsare men nya produkter och tjänster ska byggas utifrån en framtida digital logik. Verksamheten måste därför kännetecknas av en kultur, kompetens, struktur och innovationsförmåga som stödjer denna omställning. Utgångspunkten för de förändringar och projekt som bedrivs inom VK Media är våra läsare och annonsörer. Vi ska bredda vår produktportfölj, förbättra befintliga produkter och tjänster och därmed förstärka VK Medias position i Umeå och Västerbotten. och säkerställa Sture Bergman Vd och koncernchef VK Media