Årsredovisning 2015 1
Årsredovisning 2015 mycket stark digital tillväxt
VK Media har under många år varit framgångsrikt inom flera produktområden och den digitala annonsförsäljningen har inte varit något undantag. Men den utveckling vi har sett under 2015 är verkligen fantastisk. Vi har med drivkraft, kompetens och nya affärer ökat vår försäljning med cirka 30 procent och med det så tillhör vi toppen inom lokalpressen i Sverige. Vår digitala annonsintäkt utgör 2015 ungefär 17 procent av vår totala annonsintäkt. En alltmer framträdande framgångsfaktor inom digitalt är förmågan att synliggöra och erbjuda våra produkter och lager på riksnivå, detta gäller både traditionella format som panorama och artikelannonser, men även rörlig bild. En del av dessa affärer är programmatiska, vilket innebär att annonsutrymme säljs på auktion där pris bestäms efter utbud och efterfrågan. Det sköts av våra tillförlitliga samarbetspartners Mediekompaniet och AdaptADX. Vi är glada över framgångarna 2015 men är självklart inte nöjda med det. Nu tänker vi ta nästa steg under 2016. Satsningar på kompetenshöjning genom utbildningar, certifieringar och erfarenhetsutbyten är planerade och våra säljplaner är laddade med aktiviteter och kampanjer. Starka medieval Våra printprodukter med VK, Folkbladet och Totalt Umeå i spetsen är fortsatt starka medieval för våra annonsörer och de ger också bevisad effekt för kunderna. Vi kommer under 2016 att fortsätta utveckla dessa produkter och genom nya paketeringar och lösningar kunna stärka deras räckvidd och effekt ännu mer. Jippo Eventbyrå är etablerad på vår marknad och har under 2015 genomfört många lyckade och effektfulla events och kampanjer för våra kunder. Verksamheten är i dag en naturlig del av vårt mediehus och en viktig pusselbit i vårt totala erbjudande. rekordfotografering På marknadssidan fortsätter vi att arbeta med varumärkesstärkande aktiviteter och ett exempel på Magnus Jakobsson på Caravan Center (vänster) får besök av mediegrafiker Katarina Uneus Hällberg och mediesäljare Kent Johnsson. en sådan årligen återkommande aktivitet är VK:s luciafotografering och Luciabilaga. 2015 slog vi rekord med inte mindre än 172 fotograferingar vid luciafotograferingen! Vår sponsrings- och eventverksamhet sträcker sig över flertalet förenings-, idrotts- och kulturverksamheter men givetvis även olika former av social sponsring. Vi ser fram emot 2016 med tillförsikt och ödmjukhet. Det är en konkurrensutsatt och förändringsintensiv bransch som vi verkar i, men vi är redo att möta utmaningarna med gedigen kompetens och starka produkter både inom print och digitalt. michaeL Burman Försäljnings- och marknadschef VK Media nya lösningar ger våra läsare ökad valfrihet Sedan vi lanserade betalväggen för två år sedan har utvecklingen gått i ett rasande tempo. Nästan alla tidningar erbjuder i dag sina kunder digitala alternativ och våra läsare har en allt starkare uppfattning om vad de vill betala för och hur de nya digitala produkterna ska se ut. En tydlig trend vi ser är att fler och fler väljer att läsa tidningen i datorn, på läsplattan eller i mobilen, samtidigt som den traditionella papperstidningen fortfarande är helig för många. Det viktigaste verkar dock vara valfriheten, att själv få bestämma när och var man ska ta del av sina lokala nyheter. För att ta reda på vad just våra digitala läsare tycker är viktigt har vi, i samarbete med forskare på Umeå universitet, genomfört ett antal fokusgrupper och telefonintervjuer under hösten 2015, med inriktning på våra nya prenumerationsningen är som störst på fredagar och lördagar och majoriteten av deltagarna i undersökningen visade intresse för ett förändrat helgpaket. Många tyckte även att vi ska satsa mer på söndagsnyheter. Privatmarknadsmedarbetarna har full koll på företagets produkter. paket och prissättningen av dessa. Totalt har vi pratat med 320 prenumeranter och icke-prenumeranter. Idéer från läsarna Vi har fått många bra idéer från våra läsare i undersökningen, allt från förslag på nytt innehåll till olika tjänster som stärker vårt innehåll. Många av synpunkterna har även rört priserna på våra digitala paket. Det är tydligt att läsarna vill kunna anpassa sitt eget innehåll genom att ställa in vilken ort de får nyheter om, eller de ämnen och krönikörer de helst vill följa. Intresset för papperstidNya tjänster och priser I slutet av 2015 rullade vi ut de nya paketen för VK. Detta innebar bland annat sänkt pris på vårt digitala paket – PLUS. Weekend fick också nytt innehåll, med papperstidning fredag och lördag samt digitalt alla dagar. Under slutet av året byggde vi också om och förenklade våra prenumerationssidor och betalflöden samt införde e-faktura. Allt för att underlätta för våra kunder. Under 2016 fortsätter vi arbetet med att ta fram tjänster som ska locka fler uLriKa näSVaLL Privatmarknadschef VK Media 5 prenumeranter och i februari lanserar vi de nya paketen för Folkbladet. Vi kommer också arbeta hårt med marknadsföringen av de nya tjänsterna och prenumerationspaketen. För det var mycket tydligt i vår marknadsundersökning att många av våra läsare inte känner till vårt utbud av produkter och tjänster.