NG Öresund 1
Musik Bäst just nu PANDA BEAR Dolphin Singel, Dom
ino/Playground Första singeln från Panda Bears kommande skiva är denna slöa bodypoplåt. Lika plaskig som en delfin i en bassäng samt en indikation på hur långsam fullängdaren är. AZURE BLUE Fast Falls the Eventide (Remixes) Hybris Harald Björk-remixen på Don’t Turn Me On är värdig ett dansgolv i Berlin. PETITE NOIR La Maison Noir/The Black House EP Roya Svängig noirwave med stökiga rytmer. ALLTING ÄR [INGENTING] När [ingenting] kommer tillbaka med ett fjärde album är det för att med passion och elektronik beskriva det omgivande allt mer kompakta mörkret. TEXT: PATRIK FORSHAGE CHRISTOPHER SANDER KAN unna sig ett glas vin när vi ses på Kulturhuset. Han har precis avslutat sin föräldravecka. Tveksamt konstaterar han att han är lite ovan vid att bli intervjuad, men den där öppenheten som funnits ända sedan vårt första intervjutillfälle i samband med [ingenting]s debut-EP i en replokalsgrotta vid Midsommarkransen för 14 år sedan infinner sig snabbt. Senast pratade vi om soloalbumet Jorden var rund, socialt engagemang och hans ställningstagande för Feministiskt Initiativ. Den gången var sångerna klädda i mjuk pop och behandlade vardagen och saker som lämning på förskolan – och även om det som alltid fanns mörka stråk i hans sånger, ville Sander flytta fokus från knark, misär och grandiosa överdrifter. PÅ #STXLM ÄR just den sortens mörker omöjligt att bortse ifrån. Samhällsbilden som ligger till grund för skivan är inte optimistisk och Christopher Sander talar om samhällets polarisering som ”ett narcissistiskt tunnelseende”. Han tycker sig se en existentiell panik och djup ängslighet, som också färgar av sig på musiken. – Ja. [ingenting]s uttryck har ju egentligen alltid varit mörkt och dystopiskt, och jag förstår albumet bättre när jag försöker sätta in det i en större kontext. Jag gör ingen traditionellt politisk musik, det är alltid mer intimt och existentiellt. Men jag är en väldigt politisk varelse, och stämningarna i staden kryper in i sångerna. STOCKHOLM FINNS ÖVERALLT i texter och ljud, och det är en väldigt mörk skildring av staden. 72 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2018 – Jag upplever den här staden som väldigt kall, väldigt hård. Snaran dras åt, och det är vad jag försöker uttrycka. Att gå omkring som människa i det här ekonomiska förtrycket. Och det kommer bli värre, för det är så få som är villiga att lyfta blicken. STOCKHOLMARNA I CHRISTOPHER Sanders texter är långt ifrån lyckliga, och går ofta genom vardagen med planer på flykt. – Det känns ganska symptomatiskt för den här stan. Folk gör något år i Berlin, Barcelona eller LA, och sedan kommer de hem till den här lilla hålan. En genomgående grej är väl krossade illusioner och krossade flyktvägar. Det är ett gäng desperata öden. Ofta tänker jag att det är ur någon sorts anhörigperspektiv, som i Billie. Man står bredvid och ser på, ser själva förfallet. ATT [INGENTING] GÖR cover av Billy (här Billie) från Gyllene Tiders första EP överraskar måhända, åtminstone för den som inte uppmärksammat att även Per Gessle har haft socialrealistiska ambitioner. Sander har ändrat huvudpersonens genus och låter Billie arbeta på Debaser istället för på Domus som i originalet. Men det bottenlösa missbrukarhål som hon ramlar ner i är detsamma, och för skivans flykttema är det anmärkningsvärt att den enda på skivan som faktiskt fullbordar sin flykt från Stockholm istället fastnar i ett heroinliv som liknas vid en väska som alla sparkar på. #STXLM ÄR DEN första skivan med bandnamnet sedan Tomhet, idel tomhet för nio år sedan, och den bandkonstellation som en gång var [ingenting] finns inte kvar. Den föll samman när Mattias Bergqvist drog på världsturné med First Aid Kit, Andreas Jeppsson försvann med Robyn & Coldplay, Nicke Lundell blev manager åt Håkan Hellström och Sibille Attar valde egna vägar. Men även om #STXLM framför allt är Christopher Sanders eget arbete var det inte fråga om att släppa det som ett soloalbum. – Det har alltid varit [ingenting]. Allting är [ingenting]. Många av låtarna planterades på den tiden vi stod i repan ihop, och dessutom har jag haft hjälp av Andreas (synt) och Sebastian (bas), som backat mig när jag försökt samla ihop alla bitar. TVÅ LÅTAR SKILJER sig från den dominerande mörka elektroniska ljudbilden. Den ena är den upptempointensiva och ordrika indiehiten Förgätmigej, som blickar tillbaka på [ingenting]s hela existens. Den andra är den organiska valsen Bröllopsvals (för uppgivna), där ljud av måsar, en mjuk ståbas och Nils Bergs fina träblås dominerar. – Jag tycker att den blev jättevacker. Jag försökte få till en duett på den mellan Tuva Novotny och Håkan Hellström. Tuva ställde upp, men Håkan hade fullt upp med sina egna romantiska symfonier. Synd för honom, I guess. Men sen landade jag i att den blev rätt fin som den är. Senast vi sågs berättade du att du hade fått råd av en terapeut att skriva lite sämre låtar, för att sluta ta låtskrivandet på så stort allvar. Hur har det gått med det? – Jag har inte skrivit låtar sedan jag började gå till den terapeuten. [ingenting]s nya album #STXLM släpps i dagarna, digitalt och på vinyl. Sara Berg sara.berg@ng.se BEAST IN BLACK Sweet True Lies Singel, Nuclear Blast/Sony Ett kristallklart intyg på att den finska kvintetten är ett av de främsta banden inom eurovision metal. THE BAD DREAMERS Songs About People Including Myself RetroSynth/1mpression Ytterligare en glimrande pärla på synthwave-himlen. LA-gänget har tidigare gjort samarbeten med Timecop1983 och låter som ett soulpoppigt Toto. EVERGREY A Silent Arc AFM/Soulfood Vemodigt, melodiskt och vackert, men också så väldigt hårt och tungt. Evergrey levererar som förväntat och överraskar samtidigt. Christoffer Bertzell christoffer.bertzell@ng.se