NG Gbg 1
Musik PETER BJORN AND JOHN TONAR UPP SINA OLIKHET
ER När Peter Bjorn and John släpper sitt åttonde album Darker Days är det dags att återvända till där allt började. TEXT: PATRIK FORSHAGE ”PÅ PYTTE–ETIKETT och med singlar enbart på vinyl och Emmabodaspelningar i ryggen riskerar Peter Bjorn and John att bli en obskyr indie–angelägenhet. De är värda ett betydligt bättre öde.” Så recenserade den här skribenten Peter Bjorn & Johns debutalbum för 16 år sedan. Det blev inte riktigt som befarat. – Jag kommer ihåg första gången vi åkte till London, berättar Peter Morén. Det var någon liten klubb där några kompisar hade ordnat en spelning. Vi delade ett hotellrum med taskiga sängar i Bayswater, och tyckte att det var svinhäftigt. Vi hade nog inte så mycket förväntningar. Men drömde, det gjorde vi förstås. – 2002 var en lite annorlunda tid jämfört med nu, konstaterar Björn. Att åka till London var en stor grej. Att åka till New York hade ingen ens tänkt på. I USA SKULLE det visa sig att folk brydde sig, och på väldigt många andra håll i världen också. Med singeln Young Folks tog det fart 2006, och ett par månader efter skivans release var den en hit över stora delar av världen. – När vi släppte albumet Writers Block och Young Folks blev den ju en liten halvhit här hemma, minns Björn. Vi fick vara med på Sommarkrysset iallafall. Och så samtidigt hände något, och vi kunde välja att åka till England och spela på Top of the Pops istället, och rätt många andra länder. Vi valde bort Sverige för Schweiz och Tasmanien. SEDAN DESS HAR den här skribenten sett Peter Bjorn and John gästa Kanye West på scen, och fylla prestigefyllda spelställen i både London och New York. Den 16 år gamla riskprognosen slog inte in. – Det är helt sinnessjukt, säger Björn och skakar på huvudet. Vi gav ut den där första skivan och så gjorde vi en till, och det hände inget direkt. Jag spelade med 72 NÖJESGUIDEN | NR 9, 2018 Caesars också, och när de fick en hit tänkte jag att det där aldrig skulle kunna hända oss. Ett halvår senare hände det oss. I SVERIGE FINNS fortfarande många som betraktar Peter Bjorn and John som ett one hit wonder, men utomlands sjunger publiken med i hela setet. – Vi är två saker samtidigt, menar Peter. För de där fansen är vi ett indieband, och de gillar vår katalog. De kanske inte hade upptäckt oss utan Young Folks, men de är fans av mycket mer finsmakarindie. – Det är konstigt att folk känner igen oss på gatan i New York och Australien och Sydamerika, när man är anonym hemma, funderar John. Det var någon gång som vi kom in på en klubb i New York, och det var liksom en viskning genom lokalen – ”det är Peter, Bjorn and John som kommer hit”. Det är surrealistiskt. INFÖR INSPELNINGEN AV förra albumet Breakin’ Point beskriver bandet lite överdrivet att de satt i ring och skrev låtarna tillsammans. Darker Days är en motreaktion på det. – Verkligen, bestämmer Björn. Den här gången var det strikt ”ingen ögonkontakt”. Nä, men vi försöker vara konsekventa. Om det är en instrumentalskiva, då är det det. Om det är en skiva inspelad på många olika platser med världens bästa producenter, då är det det. Om det som den här gången är ingen producent och här hemma, då är det det. SKIVANS TITEL VAR bestämd redan från början, innan det fanns några låtar. – Vi hade ett hotellkorridorsmöte någonstans i Östeuropa, minns Björn, och där bestämde vi det. – Det var titeln på en låt som vi hade spelat in till förra skivan, förklarar John. Alla gillade den jättemycket, men den platsade inte där, men titeln var så fin. ”Darker days, longer nights, endless dreaming”. – På förra skivan försökte vi vara storslagna, förklarar John. Nu kanske vi var mer svenskt… nedbrutet… hukade… i vintermörkret i Norrland. PÅ SÄTT OCH vis kanske det handlar om att hitta till kärnan i Peter Bjorn and John. – För mig är den här skivan lite musikarkeologi, att gräva i vad vi är för typ av band, förklarar John. Vad är vi bra på, vad är vi dåliga på. Vi kanske inte ska göra Kate Perry–hits, vi kanske är det där indiebandet mer. Det är första gången vi har satt oss ned och tonat upp våra olikheter. – Vi hade bestämt att vi inte skulle in och trampa på varandras visioner, fortsätter han. Jag hade velat att bara ha gitarr–bas– trummor, that’s it, men så märkte jag hur starkt det var för Peter att få brodera, och då ska jag bara vara tyst. I SIN SPRETIGHET är ändå Darker Days en sammanhållen skiva. – Ju mer man försöker jämka, desto mer opersonligt blir det, menar John. Men eftersom allas olikheter får sticka ut här blir det verkligen Peter Bjorn and John. – Vi brukar bråka så mycket i bandet, och ha olika åsikter och olika smak, menar Peter. Men sedan när man spelar med andra artister så märker vi att vi ändå tycker ganska lika. – Genom att så tydligt dela upp låtarna mellan oss blir det inte att vi håller på att diskutera alla smådetaljer i varje låt lika mycket, säger Björn. – Det är först nu vi fattar att vi kanske är det där indiebandet som du recenserade 2002, menar John. Fast lite mognare och bättre, förstås. Peter Bjorn and Johns åttonde fullängdsalbum Darker Days (INGRID) släpps den 19 oktober. Bäst just nu CHILDISH GAMBINO Feels like summer Video, Youtube Sommaren må vara slut, men videon till Gambinos sommarhit landade just och är ett illustrerat mästerverk. SEINABO SEY I’m a dream Album, Saraba/Universal Den enorma rösten är tillbaka och fyller mig med eufori. ROBYN Konichiwa/Universal Ny singel, klipp på Youtube och ett nytt Facebookcommunity. Få saker gör mig så exalterad som att Robyn börjat dyka upp med nytt material. Sophie Winberg sophie.winberg@ng.se