MD 1
Den röda tråden i Pappelinas produkter beskriver
Lina Rickardsson som ”enkel och klassisk”. – Ganska snart gick jag till Bohusslöjden som köpte allt jag gjort. De tipsade mig om att kontakta Norrgaveln, som var ganska ny på den tiden. Jag skickade en matta till dem och svarade med att de ville ha 24 mattor på två veckor! FANTASTISKT VÄVERI Lina insåg att hon måste ha professionell hjälp för att kunna leverera i tid. Efter att ha förgäves ha ringt runt till lokala väverier fick hon till slut tipset att ringa till bröderna Björklunds väveri i Djurås. – Lars Björklund svarade i telefon och sa det skulle säkert gå bra. Jag och Lars fann varandra direkt, vi tänker väldigt lika när det gäller vävning! – Det var ett helt fantastiskt väveri, minns Lina. Gammalt, slitet och trångt, men de gjorde saker med så mycket detaljer, som rena konstverken. Men vad jag inte förstått var ju att det var ett plastmattsväveri! Efter en sommar på väveriet frågade Lars om hon kunde designa några mattor till deras kollektion, men hon tyckte inte deras mattor var så fina, och då föddes idèn om att göra en egen matta, och så blev det. Lina lät väva en tung och tjock plastmatta, dubbelt så tjock som brödernas; den vägde 1,4 kilo per löpmeter i stället för 0,78. Bröderna var skeptiska. Mattan skulle förmodligen bli osäljbar då priset blev högt på grund av den stora materialåtgången. – Detta var 1999 och det var jätteinne med Macdatorer med halvtransparent skal, minns Lina. Så jag undrade om vi kunde göra en matta med transparanta plastband. KEN OCH ZEB De fixade plasten och vi vävde en matta med starka färger i stora breda ränder. Den första mattan i den nya stilen fick namnet KEN, och nästa ZEB. Och nu kände Lina att det var dags att pröva 16 Dalarna Mönstret var fruktansvärt enkelt, men ingen hade sett något liknande, så de fick en enorm genomslagskraft. ” vingarna i lite större sammanhang, Formexmässan 2000 i Stockholm. Mässan blev en framgångsrik. Lina sålde 124 plastmattor och tolv linmattor. – Efter det sålde jag på hyfsat, tycker Lina. Jag hade räknat ut att jag måste sälja 100 mattor för att slippa a-kassa. Men jag jobbade även extra på Craft med att sy dragkedjor och med att sälja tyger i en textilbutik. Till Formexmässan 2001 hade Lina tagit fram mattan BOB. – Det var en klassisk blockrand med en bindteknik som gav den en fyllig och mjuk känsla, förklarar Lina. Den belönades med utmärkelsen Formex Formidabel 2001 för bästa textil. En av bröderna Björklunds mattor hade en älg och ordet “Välkommen” i mönstret. Den var en storsäljare främst till Tyskland. När Lina frågade hur de kunde väva mönstret, till skillnad från enbart ränder som var det vanliga, visade de en maskin, en jaquard, som satt på vävstolen. Med den kunde de väva fria mönster. – Wow, tänkte jag, då måste jag göra något annat än enbart ränder! Och som en ingivelse gjorde jag en matta med en stor prick. PRICKAR OCH ELLIPSER Mattorna VERA och ELLA blev till. Den ena med en återkommande prick som mönster, den andra med ellipser. Dessa mattor blev jättesuccéer på Formexmässan nästa år. Förutom att de fick pris blev de startskottet för Pappelinas segertåg i Sverige och hela världen. – Mönstret var fruktansvärt enkelt, tycker Lina, men ingen hade sett något liknande, så de fick en enorm genomslagskraft. Beställningarna strömmade in och bröderna fick jaga land och rike runt efter jaquarder. För att få mer plats, från 700 till 4 400 kvm, både