MD 1
Dalarna Ansvarig utgivare Jonas Källgren Chefreda
ktör Jonas Källgren Medverkande i detta nummer: Paul Dahlgren Pelle Blohm Carlo Laszlo Peter Steen-Christensen Camilla Johansson Per Gustafsson Sara Berndtsson Thomas Wal Annonsförsäljning Stefan Hallenius Telefon: 0704 83 59 47 sh@hkm.se Daniel Schön Telefon: 0707 13 94 24 ds@hkm.se Grafisk produktion Niklas Berglund Tryck Stibo Omslagsbild Carlo Laszlo Prenumerera Vill du få Marknad Dalarna i brevlådan? Surfa in på hkm.se/prenumerera och registrera dig. Det är gratis. Marknad Dalarna HKM Publishing AB Slussplan 11, bv 111 30 Stockholm Sverige www.hkm.se 28 30 INNEHÅLL NUMMER 4 2018 6 LOKALA NYHETER 8 10 12 14 20 22 24 26 LOKALA NYHETER INTERNATIONELLA NYHETER PR, REKLAM OCH MEDIA PAPPELINA - LINA RICKARDSSON HAR BYGGT ETT VARUMÄRKE FYLLT AV KVALITET OCH STOLTHET DET SVENSKA DRYCKESUNDRET TRAVELISTA PÅ TJÄNSTERESAN VÄRLDENS BÄSTA RESTAURANGER 2018 ÄR KORADE KULTUR I DALARNA NEDSLAG: DALARNA REFLEKTION ÖVER EKONOMISKA METAFORER En gång i tiden var det fult att prata om pengar och ekonomi. Nu är det en självklarhet. Till och med så självklart att vi drar in ekonomiska termer i när vi pratar känslor och relationer med varandra. Ett tydligt exempel på detta var häromdagen då jag satt på tåget ner till Linköping och den pretentiösa medresenären iklädd piké och seglarskor bredvid mig började prata i mobilen med säkert en minst lika pretentiös kompis i andra änden. Eller var det hans mäklare? Ungefär så här lät det: – Ja, du vet att jag numera träffar Camilla. Jag är beredd att investera i henne. Jag kan tänka mig att lägga ett stort känslomässigt kapital i vår relation. Men då vill jag ha valuta för mina känslomässiga insatser. Av naturliga skäl hörde jag inte svaret från hans kompis och när min medresenär började prata om att han ansåg sig kunna kräva utväxling av sina insatser i sin relation till Camilla då gav jag upp. Tryckte in hörlurarna i öronen och bara försökte glömma vad han sa. Det har gått sådär. Tänker ofta på PORTRÄTTET LINA RICKARDSSON grabben och Camilla. Hur pratar de när de ses på tu man hand? Och har han fått någon avkastning från deras relation? Vad står det längst ned på deras kärlekskonto? Hur som helst, jag hoppas att de trivs med varandra och att de använder samma språk när de pratar om deras och andras relationer. Det finns självklart inget rätt eller fel i att uttrycka sig i olika termer och när jag pratar med min fru kanske jag uppfattas som en föråldrad Björne från Bolibompa av andra som hanterar ekonomiska metaforer bättre. Vad vill jag ha sagt med detta? Att vi alla är olika, låt oss vara det, det är det som blir kul i möten med varandra. Utvecklande är det också. Per Gustafsson VILL NI SYNAS … … i Marknad Dalarna? Boka er annons hos Daniel Schön ds@hkm.se 070-713 94 24 4 Dalarna Dalarnas Affärstidning