Historien bakom KABE 1
Några röster om KABE Vad är det som gör Kabe till
just Kabe? Vi ställde frågan till tre initierade Kabeåterförsäljare. På guidad tur med Mikael Blomqvist Bildligt talat genomsyrar Kurt Blomqvist-generna hela Kabe. I fallet Mikael Blomqvist är det mer än så. Morfars tekniska fallenhet och uppfinningsrikedom finns i blodet hos Kabe AB:s vice VD och tekniska chef. Joakim Hållander, Erikssons Husvagnar ”Att Kabe är svenskt, anser kunden borgar för kvalitet. Det är som Volvo under sin storhetstid när alla svenskar ville ha en Volvo, körde Volvo och det inte fanns på kartan att köpa något annat. Det är också den varma, sköna känslan man får när man går in i en Kabe-produkt. Det är den bästa vinterbilen och den bästa sommarbilen. Den är från början till slut uppbyggd för att fungera året runt. Jag tror också att Kabes öppenhet gentemot kunderna spelar en stor roll. Man bjuder in till träffar på fabriken, husbilsklubbar, ställer upp mangrant med högsta ledningen på mässor. Det finns hos Kabe ett genuint intresse att möta kunderna och ta reda på deras behov. De är extremt duktiga på att lyssna.” tt bli guidad av Mikael Blomqvist genom Kabes snickeri, sandwich-fabrik, kabelverkstad och slutligen monteringslinor är en lektion i husbil från scratch till leveransfärdig produkt. Han berättar pedagogiskt om Kabes alla dolda hemligheter. De som gör att köparen upplever att man fått mer än man förväntade sig. A - Vi börjar i snickeriet, säger Mikael Blomqvist, här ökar nu produktiviteten. Vi plockar hem fler och fler av sådana produkter som vi tidigare har köpt externt. Som bordsskivor. Vi har köpt dem i Slovenien, men har då behövt köpa väldigt stora kvantiteter. Genom att producera dem själva får vi exakt den kvantitet vi vill ha. Vi slipper ligga med extra lager och kan öka variationsfloran för att möta kundens önskemål. Det blir faktiskt också billigare för oss. Vi stannar till och ser när Torbjörn Florin matar in skivor för figursågning och håltagning i en CNC-maskin. Totalt finns elva, snart tolv CNC-maskiner i Kabes snickeri. I sandwich-fabriken produceras väggar, golv och tak. Till jul kommer en ny fräs, stor nog att också ta sig an de riktigt stora väggarna. Som dem till Kabes jättehusvagn Hacienda. Investeringen lyder på nio och en halv miljoner kronor. Vid en gigantisk limmaskin står Jonathan Helmersson. Limmet ska fördelas jämt över hela väggplåten. På limmet läggs sedan isoleringen bestående av XPS. Tillsammans åker de in i maskinen för att pressas och härdas samman i värme. Bild: Jonathan Helmersson. - Vi har plåt på insidan. Plåt har inga skarvar. En skarv är alltid en svaghet, för den kan läcka. Med plåt blir det tätt, förklarar Mikael Blomqvist. - XPS har ett mycket bättre isolervärde än vanliga frigolitprodukter. Den är helt tät och homogen. Eftersom den är så kompakt är den också bra för de tunna plåtväggarna. Den styvar upp väggarna så att behovet av reglar minskar. Det är samma kvalitet av XPS som används i husgrunder. Ett starkt material som tål hög belastning. Slutligen kläs väggarnas insida av en mjuk och len textil. - Textilen minskar resonansen, isolerar och ger en mjuk, varm och behaglig yta, kommenterar Mikael Blomqvist. Han betonar vikten av att konstruktionen andas: - Kabe använder sig av plywood-golv, med platsreglar och isolering i en kon