Historien bakom KABE 1
Rigida isolerade hjulhus, liksom specialisolering
mellan bildel och bodel, för att minimera risken för kallras Torbjörn Florin matar in skivor för figursågning och håltagning i en CNC-maskin Jonathan Helmersson vid limmaskinen, som pressar och härdar XPS-isolering och väggplåt. Nakna chassin till halvintegrerade husbilar. Kabe bygger sina husbilar på Fiat-chassin. Blivande Travel Master 860 QB, sedd från förarplats. struktion som gör att fukt aldrig kan söka sig upp i väggarna. Så är det dags att besöka den gigantiska monteringsverkstaden, där nakna chassin förvandlas till fullfjädrade premium-husbilar. - Vi har två linor. En för halvintegrerade och en för helintegrerade. Mellan de båda linorna sker så mycket monteringsjobb som möjligt, utanför de trånga utrymmen som en husbil trots allt utgör. 220 personer jobbar med monteringen av husbilarna, berättar Mikael Blomqvist. Den naturliga början är det osminkade chassit. En förstärkningsram läggs på, för att styva upp karossen. Chassit utrustas också med ramförlängning och infästning för exempelvis gråvattentankar, i isolerad låda med värme. I de fall kunden har önskat aluminiumfälg, läggs även denna på vid den blivande husbilens allra första monteringsstation. Sedan rullar chassit vidare längs linan. - Vi bygger på Fiat-chassin. Det gör runt 90 procent av branschen. Inte för att det finns några större kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat. De är alla bundna av samma hårda krav. Det handlar om att Fiat är duktiga på att anpassa produkterna efter husbilsbranschens behov. De är flexibla och bra att samarbeta med. De har också gjort ett riktigt bra jobb för eftermarknaden, det vill säga bearbetat verkstäder så att dessa tar emot fordonen, berättar Mikael Blomqvist. Vinterbruk är ett motto för Kabe. Därav rigida isolerade hjulhus, liksom specialisoleringen mellan bildel och bodel, för att minimera risken för kallras. - Här lägger vi mycket energi, för att få det så bra som möjligt, kommenterar Mikael Blomqvist. Bra isolering, lovar Kabes tekniska chef, är också glasfiberinsteget med polyuretankärna. Monteringslinan kantas av en rad inredningar som väntar på att få komma in i de framväxande husbilarna, såsom köksmoduler, överskåpsmoduler för sovdelen och de viktiga kablagen. - Kablage blir det mer och mer av. I de större bilarna räknar vi upp till 40 kilo koppar i kablagen per bil. Allt mer går via kabel i husbilen. Jag vill påstå att i våra hem ligger vi tio år efter husbilarna. Han visar upp Kabes egenkonstruerade eldistributionsplatta, för vars tillkommelse han har varit involverad: - Genom denna går all distribution av el. Den är utrustad med laddare, distributionscentral och jordfelsbrytare. Även bilens batteri, solceller och så vidare kopplas in här. - Så mycket luft som möjligt, fortsätter Mikael Blomqvist och pekar på konvektorerna, de tar luft, kör igenom, värmer och sänder in i enheten. När luften komprimeras ökar hastigheten så att vi får in mer luft och med högre hastighet. Ju högre hastighet, desto längre når värmen, allt för att husbilens inre ska få en jämn och behaglig värme. I de större, helintegrerade bilarna har vi dubbla konvektorer. Det talas mycket om pannor, vilket fabrikat man har och hur pass bra det är. Sanningen är att din panna kan vara hur bra som helst, sprider sig värmen inte jämt inne i bilen, så kvittar det. Därför är konvektorer så viktiga! Vår promenad längs monteringslinan har nu nått punkten där väggar, tak och luckor kommer på plats. Fogarna täcks av en grå, mycket klibbig massa (som klåfingriga journalister inte ska pilla på). - Den massan är en av tre isolerings