Nolltretton 1
nyttPÅFILM FILMBOXEN Bad Boys Trilogy 3 disc (Slä
pps 1/6) 1995 kom den första ”Bad boys”-filmen med Will Smith och Martin Lawrence i huvudrollerna som den charmiga polisduon i Miami. Will Smith hade tidigare gjort sig ett namn i tv-serien ”Fresh prince in Bel Air” men det var med denna film hans filmkarriär verkligen tog fart och gjorde honom till Hollywoodstjärna. Filmen fick en uppföljare 2003 (Bad boys II) och nyligen kom även en tredje film (Bad boys for life). Då som nu var det Jerry Bruckheimer som producerade. Nu kan man se hela denna actionkomedi-trilogi på raken. (TP) Bad boys for life V.23 Så var det 1995 igen. Det var då den första ”Bad boys”-filmen kom med Will Smith och Martin Lawrence. Den fick en uppföljare 2003, och efter denna tredje film kommer även en fjärde. Vilket inte kommer som någon överraskning för den som sett slutet på ”Bad boys for life”. Då som nu var det Jerry Bruckheimer som producerade, och han låg även bakom annan 90-talsaction som ”The Rock”, ”Armageddon” och ”Con Air”. Och han verkar ha fastnat i det decenniet, för det största felet med ”Bad boys for life” är att den känns så gammal. Gamla gubbar som tjafsar med varandra och känner av sina krämpor, varvat med korkad action. På 90-talet kom det en sån film i veckan, fast på den tiden kändes det lite skojigt och fräscht. Nu känns det bara tröttsamt. Resten av världen har gått vidare för länge sen, det borde Bruckheimer och hans gäng också göra. Storyn då? Jo, någon är ute efter hämnd på Mike Lowrey (Will Smith) och anledningen visar sig vara mer intrikat än vad man till en början kan tro. Det skjuts hejvilt på Miamis gator och mellan skottsalvorna levereras det ett gäng skrattsalvor. Har man en chipspåse och två timmar att slå ihjäl så kan väl ”Bad boys for life” funka, särskilt om man tycker att det görs för lite 90-talsaction nuförtiden. (TP) Color out of Space V.22 Det börjar ganska intressant. Det pratas storvulet och ödesmättat om den mystiska naturen. En ung tjej utför någon slags häxritual vid en strandkant innan hon rider hem till gården där hon och hennes familj bor. Familjemedlemmarna har någon märklig jargong sinsemellan och det känns som att det är något som skevar i deras relationer. Spännande, en annorlunda ton, tänker jag och lutar mig tillbaka för att njuta av en intressant skräckresa. Familjen har flyttat till landet från storstaden för att få lugn och ro och föda upp alpackor. Men så dyker en ung hydrolog upp för att undersöka vattnet som eventuellt är förgiftat, och framförallt slår det ner en mystisk meteorit på tomten. Och efter det ballar saker och ting verkligen ur. Meteoriten sprider ett märkligt ljus som påverkar såväl djur som växter, och inte minst familjen som börjar bete sig allt mer konstigt. Här nånstans börjar jag ge upp. För jag inser att den där inledningen som jag tog för konstnärlighet och ett unikt uttryck i själva verket bara var uselt hantverk. Ju längre filmen pågår blir den bara sämre och jag förstår att det inte finns någon tanke med alla de där udda detaljerna som det strösslas med. Det är ingen idé att söka mening, för det finns ingen. Och nästan värre: det är inte spännande. Jag sitter bara och väntar på att eländet ska ta slut. (TP) TIPSET The Hummingbird Project (2018) Genom att dra en helt rak kabel från Kansas till New York-börsen kan man tjäna någon mikrosekund i överföringarna och genom det tjäna miljontals kronor. Det kommer några Wall Street-snubbar på (spelade av en flintskallig Alexander Skarsgård och en sedvanligt hetsig Jesse Eisenberg) och börjar sätta sin storslagna plan i verket. Vilket visar sig vara enklare sagt än gjort. För de måste köpa upp mark, gräva 200 mil, genom Appalacherna och samtidigt slåss med konkurrenter (Salma Hayek), hålla investerarna på bra humör och inte bryta alltför många lagar på vägen. Ett rätt knepigt uppdrag, minst sagt. Det blir lite halvsegt på vägen, men det är också kul med en film som så helhjärtat handlar om en enda sak, i detta fall att gräva ett långt hål genom USA. Och det finns en viss underhållning att följa ett vansinnesprojekt som man redan från början vet kommer gå åt skogen. För alla vet det, utom huvudpersonerna själva, som envist stretar på med sin hopplösa idé. (T) 1917 V.25 I grund och botten är Sam Mendes ”1917” en ganska ordinär krigsfilm med skyttegravar, onda tyskar och den vanliga skildringen av krigets vansinne. Historien har på sina håll jämförts med ”Rädda menige Ryan” och går ut på att två unga engelska killar ska ta sig genom fiendeland för att varna sina landsmän för att de är på väg att gå i en fälla. 1.600 soldater riskerar att dö och en av dem är bror till en av de som fått det viktiga uppdraget. Egentligen inte en särskilt unik eller spännande story. Men ”1917” höjer sig ändå över mängden av krigsfilmer genom fotot och bildspråket och den speciella känsla som det skapar. Det är lerigt, dammigt och skitigt. Filmen har ett nedtonat uttryck som gör att det känns äkta och trovärdigt. Kameran följer hela tiden hack i häl på huvudpersonerna och det bygger upp en naturlig spänning. Till detta kan läggas den omtalade klippningen där filmen skapar illusionen av att vara filmad i en enda lång tagning. Detta skapar en nerv som ytterligare förstärker känslan av närvaro. Manuset hade gärna fått ha fler lager, nu blir ”1917” bara en krigsfilm. Visserligen en riktigt bra sådan, men ändå. (TP) Bombshell V.24 För de som inte riktigt har koll på den amerikanska tv-kanalen Fox News så är det en kanal med värderingar på den absoluta högerkanten, med en tydlig konservativ agenda som inte sällan slår över i rena konspirationsteorier. Till en början var de mot Donald Trump, men när de förstod att han skulle vinna svängde de och allierade sig med honom, och idag utgör de närmast presidentens egna statstelevision. I ”Bombshell” som bygger på en sann historia får vi följa i huvudsak tre kvinnor (Nicole Kidman, Charlize Theron och Margot Robbie) som jobbar på Fox News vid tiden för Trumps presidentval. De utsätts för sexuella trakasserier av tv-chefen Roger Ailes, och det visar sig att de är långt ifrån de enda. Det gör att de startar en revolt för att sätta dit honom, och några av hans likar. Filmen har en del scener som bränner till rejält, inte minst när en av tjejerna tvingas visa benen på Ailes kontor. Den visar hur lätt det kan vara att låta sig utnyttjas, och handlar också om skammen efteråt som gör att man kanske drar sig för att ta upp problemen till ytan. (TP) KLASSIKERN När Harry mötte Sally (1989) Under 90-talet var Meg Ryan drottningen av romantiska komedier och det började med denna romcomklassiker där hon spelar mot Billy Crystal. Vi får följa dem när deras vägar korsas genom åren, från en inledande bilresa mellan Chicago och New York och fram till att de blir vänner flera år efteråt. Eller blir dom verkligen det? För en av grundbultarna i filmen är om män och kvinnor bara kan vara vänner eller om det alltid finns någon underliggande attraktion. Hur det slutar i Harrys och Sallys fall är inte svårt att räkna ut, men vägen dit är intressant att följa. Det här är en varm, mysig, rolig och tänkvärd liten filmpärla som blev stilbildande i sin genre när den kom. Och den berömda orgasmscenen i restaurangen är en riktig klassiker som håller än idag. (TP) NOLLTRETTON 43 FILM