Printing Friends 1
Trender i bildsökningarna En trendspaning som för
visso varit aktuell ett tag men som kommit starkare på senaste tiden är att icke normativa personer får ta mer plats i bilder än förut. Personer med funktionsnedsättningar är allt oftare inkluderade. Det har att göra med jakten på det autentiska och äkta. Känslan i bilderna är att betraktaren ska känna det som att han eller hon kunde varit där själv. En annan trend är rörligt media. En film fångar ögat och uppmärksamheten snabbare än en bild. Det rörliga kommer fortsätta ta mark. Så funkar en bildbyrå Visst kan man se trender i samhället speglas i sökningarna på Maskots hemsida, men Per funderar på de mest populära bildköpen: –Oavsett om tiderna förändras och motiven i bilderna går mot det mindre formella och blir alltmer verklighetsanknutna så är värdeorden och temat i grunden samma på de flesta bilderna: människor som gör saker tillsammans. På bildbyråerna finns bilder som används i de mest skilda sammanhang. Till tidningsartiklar, annonser, bloggar och direktreklam köps bilder från bildbyråer. Snabbt och relativt billigt kan du med några sökord hitta en uppsjö av kreativa, passande bilder. Det finns två sätt att köpa en bild från en bildbyrå. Antingen är den royaltyfri vilket innebär att bilden kan användas och publiceras fritt efter inköp på alla plattformar och kanaler om och om igen. Eller så är bilden right’s managed, vilket innebär att kunden betalar för att kunna publicera bilden inom en tidsbegränsad period, ofta även i en specificerad kanal. Nuförtiden är royaltyfree det överlägset vanligaste sättet att betala för bildbyråbilder. Då kan kunden tryggt använda bilden om och om igen. Söktrender under 2016* +900% +220% +181% Smart Watch Koppla upp +197% +169% +109% Reslust Koppla av * Läs mer om Shutterstocks sammanställningar av kreativa trender 2016: www.shutterstock.com/trends/2016 15 Wellnes Mindfulness +106% Fitness Mobila betalningar Video Drönare +145% De populäraste sökorden för film var de fyra elementen jord, vatten, eld och luft. Back to nature! Virtual reality