Printing Friends 1
Printing friends: Innehåll Ansvarig utgivare: Pet
er Hjelm pehj@dgli.se Redaktion & Grafisk design: Bergström & Sund bergsund.se Grafisk design Joakim Sterner joakim@bergsund.se Skribenter: Martin Källström martin.e.kallstrom@gmail.com Hanna Toss hanna@copyhanna.se Projektledning Mikael Bergström mikael@bergsund.se Utgivare: DanagårdLiTHO danagardlitho.se Papper: Omslag 350 g Cocoon silk FSC Inlaga 150 g Cocoon offset FSC Levererat av Antalis Prenumeration och frågor Printing Friends: Peter Hjelm pehj@dgli.se Telefon: 0706-76 11 29 Förfrågningar DanagårdLiTHOs tjänster: Huvudkontor, produktion och försäljning: Ödeshög Postadress Box 33 599 21 Ödeshög Besöksadress Mjölbyvägen 15 599 31 Ödeshög Telefon 0144-761 00 info@dgli.se www.dgli.se Produktion och försäljning: Motala Postadress Box 361 591 24 Motala Telefon 0141-20 96 00 Försäljningskontor: Helsingborg Postadress Rönnowsgatan 8 DA 252 25 Helsingborg Växel 0144-761 00 Linköping Postadress Brigadgatan 19 587 58 Linköping Telefon 0144-761 00 Markaryd Postadress Box 44 285 21 Markaryd Växel 0144-761 00 Stockholm Postadress Kungsgatan 48 111 35 Stockholm Telefon 08-652 80 21 Telefon 08-652 80 23 Värnamo Besöksadress Malmstensgatan 13 331 40 Värnamo Ledare ........................................................................................ 5 Yousuf Karsh .............................................................................. 6 Låt bildbyrån göra jobbet .......................................................... 10 Fotohistorik ............................................................................... 16 Fotoprojekt ger nytt fokus ......................................................... 18 Fotografera med din smartphone .............................................. 22 Filma med din smartphone ........................................................ 25 Hela världen fotograferar ........................................................... 26 Hitta rätt bild ............................................................................. 30 Reklambilden som vapen .......................................................... 32 Kundberättelse: Holms ............................................................. 36 Så reagerar hjärnan på fysisk och digital reklam ........................ 40 Tävling! ..................................................................................... 42 Vinnare i förra numrets tävling ................................................... 43 Omslagsbilden: Sir Winston Churchill, 1941. En av de mest reproducerade bilderna i historien. Foto: Yousuf Karsh K Printing Friends i din surfplatta, mobil och dator. Skanna QR-koden ovan eller surfa in på www.e-magin.se/paper/3pznj5q4/qr T R Y 0 C 1 K 4 S A 3 0 1 9 6