Svensk Golf 1
IN Zachrisson REDAKTÖR: GÖRAN ZACHRISSON info@gol
f.se Därför älskar vi klubbhuset O rmen slukar bollen i tro att den är ett ägg. Spelaren ser ormens svans försvinna genom det sträva gräset och blir villrådig. ”Får jag droppa en ny boll utan plikt och i så fall var?” Historien är sann. Jag hör den berättas och diskuteras i ett klubbhus i Sydafrika. Annars är den märkligaste situation jag själv kunnat följa från Falsterbo, ett år tidigare. Vi är fyra. Regnet hänger i luften som är mättad av tång och sälta. Vinden är den nordvästliga och ögonen tåras där vi står denna höstdag och undrar över livets olika nycker. Det är dags och en av oss ställer sig till bollen. Han är formgivare och dessutom skicklig saxofonist. Men han spänner sig när han blir stressad, som nu. Därför träffar han bollen med den översta delen av klubbhuvudet. Bollen far därför rakt uppåt samt åt höger. Vi står långt bak på utslagsplatsen som följer klubbhusets vägg och till vår häpnad söker sig bollen upp utmed denna vägg och över kanten till taket. Där rullar den omkring en smula för att sedan hitta takrännan och stupröret som leder den tillbaks till utslagsplatsen. Till sist fi nner bollen sin vila tre klubblängder bakom utslagets markeringar. DEN TYSTNAD, SOM NYSS endast störts av skiftande vindkast känns plötsligt öronbedövande. Men munterheten låter inte vänta på sig. Ingen av oss har varit med om något liknande och vi skrattar, men inte åt, utan tillsammans med den omtumlade saxofonisten. Vi synar också händelsen genom regel»PÅ STÅENDE FOT BESLUTAR VI ATT AVBRYTA ÖVNINGEN OCH ÄTER LUNCH ISTÄLLET« 154 SVENSK GOLF | 3 2013 verkets bestämmelser. Är bollen i spel och/ eller har den överhuvudtaget satts i spel? På stående fot beslutar vi att avbryta övningen. Istället äter vi lunch för att spela senare. Vi kan gemensamt sammanfatta det som skett, vi återskapar ett av spelets oräkneliga och underbara ögonblick och det är just för dessa stunder som klubbhusen har byggts. Vi fyra är just då som en krisgrupp, fast tvärtom. ©STAFFAN ANDERSSON ©KARL NORDLUND