STT 1
STT Vecka 37 onsdag 9 september 2015 27 VARDAGSLI
V SVENLJUNGA/ AMSTERDAM Pontus Fager hade redan tidigare varit intresserad av dans, men började dansa själv först som 15-åring. Nu går han andra året på en högskoleutbildning i modern dans i Amsterdam. Det var nytt för mig med klassisk balett i trikåer. PONTUS FAGER Pontus Fager Pontus Fager från Svenljunga började dansa som 15-åring och fastnade. Nu drömmer han om en anställning i ett modernt danskompani någonstans i världen. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Ålder: 22 år. Bor: I Amsterdam där det är svårt att hitta bostad. Pontus flyttade fem gånger på ett halvår. Familj: Pappa Tomas i Svenljunga, mamma Pia i Nödinge, två systrar som bor i Sätila och Oslo. Flickvännen Kim från Amsterdam, även hon dansare. På fritiden: Spelar datorspel, ser tv-serier som favoriten ”Vänner”. Umgås med flickvännen och när han är i Sverige träffar han alla vänner. Förebild: Inom streetdance: Pacman, Philipp Chbeeb. Han gick från streetdance till modern dans D et är sensommarvarmt den eftermiddag STT träffar Pontus Fager. Han har varit hemma i Västsverige och Sjuhärad på semester för att vila och tillbringa tid tillsammans med vänner och familj. Sedan dess har Pontus återvänt till sin utbildning vid ”Amsterdam school of the arts” eller ”Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten” som den heter på holländska, för att gå andra året av tre. – Dans är stimulerande för hjärnan. Dans kan man se både för att slappna av och för att komma från vardagslunken. Dans har ofta ett budskap och kan ge en tankeställare. Att få stå på scen är det bästa jag vet, säger han. Dansgymnasium Pontus var 15 år och gick ett IT-program på John Bauergymnasiet i Borås när han följde med en kompis till Studio Danza. Dans var då mest något han tittat på, på tv och tyckt sett kul ut. På Studio Danza började Pontus dansa streetdance, en dans som utvecklats ur breakdance. – Min lärare där hade gått Lunds dans- och musikalgymnasium. Hon uppmuntrade mig att söka dit om jag ville satsa på dans. Det var en yrkesförberedande gymnasieutbildning, där en del hade dansat hela sitt liv. – Streetdance kunde jag ju men klassisk balett hade jag aldrig dansat. Det var nytt för mig att gå från stora kläder i streetdance till balett i trikåer. Lärde sig snabbt Pontus hade en hel del att hämta igen, men tycker han utvecklades snabbare när han kunde se hur andra gjorde. – Jag var ju pushad att snabbt nå deras nivå. Det är tidigt att flytta hem i från som 16-åring, att klara sig själv, laga mat och tvätta. – Det var hemskt i början men skolan hjälpte med boende och jag lärde mig snabbt, säger han och ler. Utbildningen var bra, bättre än att gå ett estetiskt program på gymnasiet tror han. – Vi fick dansa mycket, fyra timmar per dag, jazz, showdans, modern dans och balett. Folkhögskola 2013 gick Pontus ut skolan med stipendium för ”bästa utveckling och hjälp till andras utveckling”. Pontus tyckte det var roligt att dansa men var ändå osäker på om det var det han ville ägna sig åt. Därför hade han inte sökt någon utbildning efteråt. – Ofta är utbildning i dans privata och kostar mycket, uppåt 100 000 för tre år. Men en klasskamrat från Lund hade hittat en folkhögskola i Härnösand som Pontus sökte till i sista minuten och kom in på. – De anordnade en extra audition för oss. Modern dans Det var en ettårig intensivutbildning som fokuserade på modern dans, som blivit det Pontus vill ägna sig åt. Mest kända exemplet på den moderna dansen i Sverige är kanske Mats Ek och Cullberg baletten. – I modern dans är det friare, inte lika styrt som i klassisk balett, men lika svårt, säger Pontus. Det ena gav det andra. Pontus lärare i Härnösand hade utbildat sig på ”Amster dam school of the arts”. Pontus sökte sig dit och efter en tre dagar lång audition med 300 sökande, stod det klart att han var en av de 20 som kom in. – Det var nervöst varje dag om man skulle gå vidare till nästa dag, och där var det betydligt fler killar som sökte än i de svenska skolor jag gått, alltså större konkurrens. Från många länder Utbildningen är på engelska, som är världsspråket för dans. I klassen kommer eleverna, förutom från Holland, även från Italien, Slovenien, Belgien, Finland, Lettland, Polen, Portugal, Kroatien och Ryssland. Nu har Pontus börjat sitt andra år av tre. Det fjärde året består av en praktikplats med lön, på något danskompani antingen inom eller utanför Europa. Kompanier brukar ha plats för mellan två och fem praktikanter. Pontus är glad över att det hittills gått så bra, men det är ett yrke med stor press och bedömning hela tiden. – Det krävs ett starkt psyke och många gånger undrar jag varför gör jag det här? Det tar också hårt på kroppen och Pontus är trött efter skoldagarna. I framtiden skulle han också kunna tänka sig arbeta med teater, under utbildningen i Lund tog han teaterklasser och spelade musikal. – Det skulle vara roligt att få använda både streetdance och modern dans. Jag får ofta beröm, det är inte så vanligt att man kan både och. Ju mer man kan desto större chanser till jobb. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com SKOLMATEN VECKA 38 TRANEMO KOMMUN SKOLOR & FÖRSKOLOR Mån: Kasslergratäng med mango chutney. Kokt ris. Tis: Kebabpanna med tortillabröd, ris och grönsaker. Kebabsås. Ons: Pasta med tomat, morot och crème fraiche eller bakpotatis med krämig linsröra. Tors: Ångad sej med ägg- och persiljesås och kokt potatis. Fre: Högsbosoppa. Mjukt bröd. TRANEMO KOMMUN TRANÄNGSKOLAN & GYMNASIET Mån: Pasta med tomat, morot och crème fraiche. Bakpotatis med krämig linsröra. Tis: Kasslergratäng med mango chutney. STORASJÖN KALKADES MÅRDAKLEV/ÄLVSERED Söndagen den 30 augusti blev Storasjön i Mårdaklev/Älvsered kalkad. Båten spred 90 ton över en lugn sjöyta. FOTO: KARIN KARLSSON Kokt potatis. Veg: Medelhavsgratäng. Ons: Gymnasiet: Ångad sej med ägg- och persiljesås och kokt potatis. Tranäng: Stekt sejfilé med kokt potatis och remouladsås. Veg: Broccoli och champinjonsoppa. Tors: Kebabpanna med tortillabröd, ris och grönsaker. Kebabsås. Veg: Couscous pyttipanna. Fre: Tomatsoppa med pasta. Mjukt bröd. SVENLJUNGA Mån: Köttbullar med mos. Tis: Fiskbullar i dillsås med potatis. Ons: Kycklinggratäng. Tors: Kryddig korvgryta med pasta. Fre: Cowboysoppa, mjukt bröd, ost. I regel serveras ett varierat salladsbord, mjukt/hårt bröd, margarin, mjölk eller vatten i samtliga skolmatsalar. Reservation för ändringar.