Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70 70 SVENSK GOLF 9 2008 ›› RESMÅ
L: GARDASJÖN LAND: ITALIEN VALUTA: EURO TIDSSKILLNAD: INGEN GOLFSÄSONG: ÅRET RUNT. KLIMATET NÄRA SJÖN GÖR ATT DET INTE BLIR SÅ HIMLA KALLT UNDER VINTERN OCH SAMTIDIGT INTE OUTHÄRDLIGT HETT UNDER SOMMAREN. UTRIKES GARDASJÖN V AR ÄR VI PÅ VÄG? FÖR TIO POÄNG: När distriktets agga vajar mäktigt i skyn känner vi svenskar oss verkligen som hemma trots att staden ligger 1 453 kilometer söder om Skåne. Fanan är blå med ett gult kors. 21.32 avgår Berlin Night Express från Malmö Cen- tral mot den tyska huvudstaden. På perrongen står tre liggvagnar från SJ, i de två första har kupéerna sex bäddar och wc ute i korridoren. Vi kliver ombord på den sista och får en kupé med två små våningssängar men med eget badrum där det på mindre än en kva- dratmeter har monterats in ett handfat, dusch och toalett. Det är fräscht och rent men blir lite trångt med gol agar och resväskor. Sängarna är bäddade och på kudden ligger ett papper i A5-storlek. Det är ett boar- dingkort som fylls i och lämnas till konduktören när han kollar våra biljetter. FÖR ÅTTA POÄNG: En liten svensk spelade en stor roll här på 80-talet. Robert, som han heter, gjorde en och annan pytz. Stan är dock för evigt förknippad med två helt andra aktörer. Snart stannar tåget till vid Trelleborgs färjeläger. Ett lok från rederiet kopplas på och lotsar vagnarna in på lastbilsdäck och parkerar längst fram bredvid ett tomt godståg. Klockan är kvart över tio på kvällen och färjan styr mot Sassnitz. Ute till sjöss gör fartygets skvalpande att bädden känns som en vattensäng. Vi somnar snabbt. Tjugo minuter i sex på morgonen tjuter alarmklock- an ovanför sängen. Den är automatiskt inställd. Den tyska konduktören, som inte talar någon engelska, försöker ändå läsa ett meddelande som någon annan uppenbarligen skrivit och gett till honom. Det låter ungefär så här: ”Inn dirty minutes ve arraijve in Bääärlin!” Tysklands huvudstad välkomnar oss på sitt allra vackraste sätt. Himmelsblå sky. Solen har precis vaknat och glittrar till på Sprees vattenyta och glaskupolen på riksdagshusets tak blänker ståtligt. TV-tornet syns tydligt som en gigantisk uppeggad gol oll. Klockan 06.04 rullar morgontåget in på spår 3 på Berlin Hauptbahnhof. InterCity-expresståg 1505 mot München avgår från samma perrong om 48 minuter. Exakt. För tågen i Tyskland håller alltid tidtabellen. Sitter och läser i Peugeot Golf Guide om banorna som vi ska spela under den här miljövänliga resan. Utanför fönstret försvinner Berlins förorter fort förbi. Vi går till restaurangvagnen för att äta. Det blir en kopp te, ett glas apelsinjuice och croissanter med kokt skinka. Det är vad som ingår ”Boulevard Breakfast”. Kyparen kommer med vår frukost när tåget precis lämnat stationen i Leipzig. En herre i kostym och slips som sitter vid bordet på andra sidan gången läser dagens Frankfurter Allgemei- ne som matgästerna kan plocka gratis vid bardisken. Restaurangvagnen har fullständiga rättigheter och på menyn nns Moskovskaya-vodka. En fyra kostar fyra euro. FÖR SEX POÄNG: Rom & cola nns inte med på me- nyn men det är snarare åt det hållet (alltså Rom, inte Moskva…) vi är på väg. Ta bort kolan och tillsätt delar av (E)xplorer och (O)ban så har du en av vår stads huvud gurer. Tåget rusar fram i 200 kilometer i timmen och utan- för de stora fönstren ser vi under måltiden hur det tyska landskapet ski ar karaktär. I närheten av Jena ligger rälsen granne med en gol ana. 12.39 når vi München. Bayern är dock inte vår slut- destination. Vi ska inte ens stanna i Tyskland. Vi köper med oss en bratwurst och en Paulaner-öl innan vi rusar bort mot spår 13 där InterCity-tåg num- mer 89 står. Gol agarna får plats på de smala hyllorna ovanför sätet, resväskan står ute i korridoren. Tåget är slitet. Toaletterna ofräscha, här spolar man rakt ner på rälsen och för att få vatten i kranen trampar man på en pedal nere till höger. Det nns inga kontaktuttag så behöver du ladda mobilen, gör det under de sex timmarna genom Tysk- land. FÖR FYRA POÄNG: Snart bränner det till rejält men resenärerna behöver inte ens visa passet när tåget korsar gränsen från Österrike och rullar in i landet. Det stora fönstret i kupén är skitigt men smutsen lyckas ändå inte skymma den storslagna utsikten. Omgivningarna gör att det här är den mest fantastiska delen av resan. Ovanför oss syns snöklädda alper och
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172