Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79 9 2008 SVENSK GOLF 79 D ET ÄR
SEN EFTERMIDDAG och vi är på väg norrut genom Dalarna. Slutmålet Gällivare är avlägset i tid och rum och utanför tågfönstret rullas ett naturskådespel upp för tågpassagerarna. Jag sitter med Golfguiden framför mig och läser om gol anorna i norr när det skrapar i rälsbus- sens högtalare och tåget bromsar in. – Om ni tittar ut till höger så kan ni se en bäverhydda i vattenbry- net, säger tågvärden Sigrid Graf. För att alla ska hinna se bäverhyddan stannar tåget och föraren, Joakim örnvall från Östersund, lägger i backen. Tåget rullar bakåt 20 meter, stannar och det blir stilla i vagnen. Så här har resan fortskridit från Kristinehamn. Sevärdheter passe- rar revy, en guide berättar och Sveriges inlandshistoria, naturen och människorna växer fram. Vi är inte så många på tåget i dag. Kanske 14–15 stycken. Det är ett brokigt sällskap som snart bekantat sig med varandra. En del åker kortare sträckor, andra följer med till sista stationen. – En av våra passagerare som återkommer med jämna mellanrum har lärt sig skogsstigarna som rallarna använde när Inlandsbanan byggdes i början av 1900-talet. Vi brukar släppa av honom vid nå- gon av stigarna och hämta upp honom några dagar senare, säger tågföraren örnvall. Tåget saktar in för att släppa förbi ett par renar som förstrött ställt sig på rälsen. En stund senare dyker stationshuset vid Lit upp. Tåget stannar och det raspar på nytt i högtalarna. – De som vill kan gå av. Vi tar en kort bensträckare. STOPPEN UNDER RESAN ÄR MÅNGA. Antingen är det ett björnide som ska kollas eller så har renar tagit sig upp på spåret. Det har hänt att björnen skymtat i skogen men för det mesta är det historiska platser som Sigfrid Graf visar passagerarna. Eller också är det dags att ta en karast eller matpaus. Tågvärden tar upp beställningar och ringer från mobilen. Antingen kommer maten i kantiner till tåget eller så serveras den på restaurang vid nästa järnvägsstation. Det pratas inte bara svenska utan engelska, tyska och holländska under bensträckaren. – Vi har många holländska passagerare. De vill rakt ut i naturen. Är man 19 miljoner på en liten plätt så är det ju inte så konstigt, säger örnvall. Men han minns också stockholmskan som såg i Östersundspos- ten att ett hus var till salu längs Inlandsbanan. Hon tog tåget till stugan, köpte den och startade en namninsamling för att bevara ”sin” by. Hur det gick med byn vet inte Joakim örnvall. Men, frågar jag, om man varken vill köpa hus eller är holländare men vill ha en n naturupplevelse. Och spela golf…? Visst, då är det bara att hoppa av vid stationerna närmast gol anorna. Många banor ordnar hämtning, annars är det inte svårt att beställa en hyr- bil. Vandrarhem, pensionat och hotell nns det också gott om. Och sedan hoppar man på tåget igen när det känns dags. Av de cirka 20 gol anor som nns längs Inlandsbanan har jag prickat in fyra som jag vill pröva under resan – Sveg, Klövsjö-Vem- dalen, Storsjöbygden och Rossön. Det är två 18-hålsbanor och två 9-hålare. Övernattningarna blir inga problem. I Sveg har jag goda vänner, i Klövsjö-Vemdalen står Klövsjö älls hotellanläggning redo att ta emot, sedan blir det vandrarhem vid stationen i Östersund inför spelet på Storsjöbygden och en hyrstuga intill Rossöns gol ana. Det blir en bana per dag och i övrigt en av de mest avkopplande semestrar jag upplevt. Rälsbussen tar oss genom storskogar, över myrar, genom små stationssamhällen och längs trolska skogssjöar. Tågvärden Sigrid serverar kylskåpskallt vatten. Sedan gör hon som ygvärdinnorna – drar runt en väska med souvenirer. Det är inte taxfree med nt ändå. – Ska du inte ha en keps från Inlandsbanan? Eller ett vykort kan- ske? Nu marknadsförs Inlandsbanan både nationellt och internatio- nellt. Samarbete har dragits igång med bland annat Hurtigruten och längs den 130 mil långa banan nns åtta ygplatser som gör det möjligt att hoppa på och av tåget på många ställen. Turistnäringen blomstrar och näringslivet skjuter fart på platser som varit mer eller mindre dödsdömda. Allting beror förstås inte på Inlandsbanan men den blir en allt viktigare del av inlandets framtid. Så raspar högtalaren igen. Det är Sigrid som vill oss något. – Om 20 minuter är det slut på dagens resa. Jag och vår förare Joakim tackar för oss och hoppas ni ha en rolig resa. Välkomna tillbaka. Jag rätar upp gol agen och gör klart för avstigning. Längst bak i vagnen har några passagerare packat cykelkorgarna och låst upp cyklarna. Ett danskt par rafsar ihop kortleken och det unga paret mitt emot mig drar musikplopparna ur öronen. I morgon ska några av oss ses igen, nicka igenkännande och fort- sätta vår resa genom inlandet. foto: GÖSTA ELMQUIST Det blir många bensträckare längs Inlandsbanan. ››
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172