AMES 1
TEXT: CARL SELLING FOTO: CARL SELLING FÖRETAGET S
OM UTVINNER NATURENS KRAFTER LJUS FRAMTID FÖR SOLENERGIN Sol, vind och vatten. Lars Laurin arbetar med solenergi och vindkraft, att företaget är granne med Motala kraftverk från 1921 stärker bara miljöprofilen. Med egenproducerad el kan man komma långt idag. Företaget Sunsolutions i Motala har en teknik som gör att handelsföretag gott och väl kan halvera sin elnota, klara avbetalningen på åtta år och samtidigt ha installerat ett hållbart energisystem. LARS LAURIN OCH HANS KOLLEGOR på Telecon har medvind. De har lång erfarenhet av förnybar energi och har under åren byggt många master i oländig terräng. – Inför etablering av vindkraftparker görs mätningar över tid för att kunna värdera var en anläggning ska placeras. Vi projekterar, installerar och driftsätter anläggningar för vindmätning – anläggningar som är självförsörjande, berättar Lars. DET HELA STARTADE FÖR 14 ÅR SEDAN med utbyggnaden av svensk mobiltelefoni och telekommunikation. Med växande kunskap och erfarenhet inom mastbyggnation och projektledning tog de första steget till att bredda företaget. Idag är de också en av Sveriges största aktörer inom vindmätning för vindkraftsbranschen. Efterfrågan kommer även från annat håll. Några anläggningar för väderobservationer har det blivit i de franska vindistrikten. Och Europas högsta mast, som mäter 200 meter, har de ställt upp utanför den tyska staden Kassel. Samtidigt har de utökat paletten med solenergi genom bifirman Sunsolutions. – Utvecklingen har verkligen gått med raketfart. Bara de sista åren har priset på solpanelerna minskat med 80 procent samtidigt som effektuttaget per ytenhet ökat med det dubbla. Med vinster i båda ändarna 32 har det plötsligt blivit lönsamt att satsa på solenergi för företag och privatpersoner, säger Lars. ATT DET FINNS EN BRASKLAPP är han noga med att poängtera. Varje objekt och offert måste prövas och värderas. Hänsyn tas till möjlig etableringsyta på taket och förbrukningen, när på dygnet och även när under året som verksamheten förbrukar sin energi. En annan faktor som kan avgöra är möjligheten att använda statligt investeringsstöd. – Idealkunden är större livsmedelsbutiker och köpcentrum som gallerior. Mat behöver vi året om och under sommaren går det åt mer elektricitet än under vintern. Kylar och frysar går på högvarv, armaturerna lyser och komfortkylan svalkar kunderna. Samtidigt lyser solen, konstaterar Lars. MED RÄTT DIMENSIONERING och en projekterad installation kan elnotan klippas på mitten och anläggningen vara slutbetald på mindre än åtta år. Många gånger är ekonomin bara den ena sidan av myntet. Allt fler företagare och handelskedjor ser också hållbar utveckling och resurshushållning som en konkurrensfördel. – Det är frågor som vi allt oftare möter. Därför använder vi enbart produkter från leverantörer som uppfyller våra krav på spårbarheten när det gäller produktens hållbarhet både miljömässigt och socialt. En kvalitetssäkrad installation ska också uppfylla våra högt ställda krav på funktion och hållbarhet. MED ALLT FLER ELBILAR, LADDSTOLPAR och elcyklar i samhället har också förfrågningar från bostadsföretag och olika arbetsgivare börjat komma. Med hälsoperspektiv och av praktiska skäl vill man underlätta för dem som kan tänka sig att ställa fossilbilen. – Att bli självförsörjande med el är mångas dröm. Ett solcellsbatteri är ett smart sätt att ta tillvara på energin. Genom att lagra elen från solpanelerna kan du använda energin även när solen gått ner. Eller så har du ett avtal som skickar ut överskottet på elnätet. SUNSOLUTIONS SPÄNNER NU BÅGEN och möter ett nytt år med en välfylld orderbok. Idag står solsidan för närmare en femtedel av bolagets omsättning. Majoriteten svarar alltså mastbyggandet och vindkraftmätningen fortfarande för. Men med den starka efterfrågan som råder på solpaneler och installationer kan det snart vara jämvikt mellan sol och vind. n