Clear 1
I korthet .3 I korthet. – Jag swishar dig för lun
chen. 1,3 Initiativ som ska minska plasten Swish ökar stadigt DET BLIR ALLTMER populärt att betala med Swish. Under 2018 gjordes nästan 400 miljoner betalningar via betaltjänsten. Tillväxten för Swish har varit fortsatt stark under 2019, framför allt inom segmentet företagsbetalningar, som vuxit med cirka 100 procent i jämförelse med 2018. Under 2019 nådde tjänsten drygt sju miljoner användare. KÄLLA: GETSWISH.SE Ett 40-tal kända aktörer inom livsmedelsbranschen har anslutit sig till Plastinitiativet 2022, som är DLF:s initiativ för att öka andelen återvunna plastförpackningar. plast är ett bra och vanligt material inom dagligvarubranschen. Det förlänger varornas hållbarhet, minskar matsvinnet och förenklar logistiken. Men plast är också negativt eftersom det tillverkas av fossila råvaror. Dessutom återvinns alldeles för lite av den plast vi konsumerar i dag. – Cirka 60 procent av Jörgen Friman all plast hamnar direkt i soporna, där den förbränns. Det är ett enormt resursslöseri. Även om inte alla plastförpackningar går att återvinna är det viktigt att konsumenterna i högre utsträckning lämnar sina plastförpackningar till återvinning, säger Jörgen Friman, vd på DLF. En annan utmaning är att 30–40 procent av det miljarder – så många plast - bärkassar använder vi i Sverige varje år. Det innebär att en genomsnittlig svensk förbrukar cirka 198 påsar per år. som faktiskt samlas in inte går att återvinna eftersom det antingen är svart plast, som inte går att sortera i dagens återvinningssystem, eller att det är flera lager av olika plastsorter i samma förpackning, vilket också försvårar. – Målet är att alla plastförpackningar i dagligvarubranschen ska vara återvinningsbara till år 2022. För att nå dit kommer vi bland annat att genomföra utbildningar för att öka kunskapen om hur förpackningarna kan designas för att vara återvinningsbara och vilka plaster som är bäst ur ett återvinningsperspektiv, säger Jörgen Friman.