Clear 1
I butiken .7 Blippit i kombination med Swish snab
bar på i kassan och förenklar inlösen av mobila kuponger. tig framtidsaspekt, menar Pär Ekroth, Head of CX på Swish, som i takt med den ökade digitaliseringen ser en tydlig trend mot ett helt nytt köpbeteende hos kunderna. – Swish och hela handeln är på en resa nu, där kunderna får allt större makt. Vi vet, med erfarenhet från e-handeln, att om man inte kan välja det betalsätt som man föredrar går man någon annanstans i stället. På samma sätt är det nu på väg att bli i den fysiska handeln. Därför är det jätteviktigt att handlarna är medvetna om den här utvecklingen och blir än mer kundorienterade. Eftersom efterfrågan på att betala med Att vara först med något nytt ger också mycket positiva effekter för varumärket, framhåller Pär Ekroth: – Handlare som vågar testa saker tidigt ses som innovativa och får mycket uppmärksamhet för sitt nytänkande, vilket lockar kunder. Men varför just Swish? Vilka fördelar finns? – Den globala trenden går mot att allt blir mer mobilt och med Swish behöver du bara mobilen. DessutPär Ekroth om är Swish redan etablerat hos de flesta svenskar och betalning med Bank-ID är tryggt och säkert. För Swish generellt blir allt starkare ser Pär Ekroth mycket positivt på att den fysiska handeln nu är med på tåget och i och med Blippit skapar de förutsättningar som krävs för att kunna möta framtida kundkrav. – Vi på Swish är säkra på att den fysiska handeln kommer att förändras och jag tycker att Blippit är ett jättespännande initiativ för att driva på utvecklingen. både handlare och kunder är det också en stor fördel att all betalning sker i realtid. En återbetalning, till exempel, hamnar direkt på kundens konto. tjänsten blippit har möjliggjorts genom ett samarbetsprojekt mellan Crunchfish och ClearOn, där kombinationen av Crunchfishs teknologi och ClearOns roll som betalningsförmedlare banat vägen för såväl enkelheten för handlarna som möjligheten för mobila enheter att kunna komMed Blippit blir det även möjligt att lösa in flera mobila kuponger samtidigt med ett enkelt blipp i kassan. ma in i avancerade kassasystem, vilket hittills varit svårt. Swish är först ut, men tack vare Blippits öppna infrastruktur kommer även andra appar, som handlarnas egna, att kunna kopplas på framöver. Joachim Samuelsson har stora förhoppningar om Blippits betydelse för den framtida dagligvaruhandeln. – Vi är bara i början. Med Blippit finns stora möjligheter när det gäller allt från effektiv utcheckning i butik till vilka appar och betaltjänster handlarna själva väljer, helt utifrån de egna och kundernas framtida önskningar och behov.