Aktuella Byggen 1
SAMTAL MED ARKITEKTEN 2 sammans med ett par kolle
gor, i ett eget företag fram till år 2002. Han hoppade då av delägandet och startade ett nytt bolag, Erséus Arkitekter. – Jag kände att jag ville gå en egen väg. Uppbrottet från det gamla företaget och bildandet av det nya innebar en nytändning, säger Peter Erséus. Idag arbetar runt 40 Göteborgs stadsbibliotek byggdes 1967. Vi har ritat en tillbyggnad runt det gamla huset på tre sidor. Byggnaden har härigenom fått en helt ny uppsyn mot Kungsportsavenyn och Götaplatsen. Det nygamla biblioteket invigdes för ett och halvt år sen. Foto: Bert Leandersson Med inlevelse och långsiktighet Text: Axel Johansson Redan innan gymnasietiden stod det klart för Peter Erséus att det var arkitekt han ville bli. Han hade länge roats av att göra ritningar av både det ena och det andra, inte minst av hus. Och i husritandet fann han utlopp för både fantasi och kreativitet. Efter snart 40 år som arkitekt har denna kreativa lust ännu inte falnat, tycker Peter Erséus. – Jag har hela tiden känt att jag har hamnat rätt i livet med mitt yrkesval. Och det är fortfarande lika kul. Känner fortfarande att jag har så oerhört mycket kvar att göra och att lära. Trots att jag närmar mig pensionsåldern så drivs jag av att det ”bästa” har jag inte gjort än. Jag är glad att jag upplever det så. Suget efter att utvecklas finns fortfarande kvar, säger Peter Erséus. Efter arkitektexamen på Chalmers år 1977 jobbade han 10 år på White arkitekter och fortsatte sedan, till3 Just nu projekterar vi Göteborgs nya krematorium. I dialog med vår uppdragsgivare, Svenska kyrkan i Göteborg, formar vi en byggnad som präglas av robusta och vackra material. Det här ska bli en byggnad som står sig. Ett krematorium är en särskilt intressant arkitektuppgift eftersom det både handlar om en ceremonibyggnad, med allt vad det innebär, och något som bäst kan liknas vid en processindustri. Det är en väldigt omfattande teknik som både tar stor plats och kostar mycket pengar. Bild: Erséus Arkitekter 150 AKTUELLA BYGGEN NR 6 • 2015 personer i företaget, på kontoren i Göteborg och Stockholm. Förmåga till inlevelse För Erséus är det viktigt att ha inlevelse i vad arkitektarbetet ytterst går ut på, vad som är syftet med det specifika byggprojektet. Man får aldrig släppa fokus på att någon faktiskt ska bo och trivas i den lägenhet som ritas, exemplifierar Peter Erséus. Det kan handla om hur lägenhetens läge tas till vara, hur fönstren bör placeras för att utnyttja den utsiktspotential som finns, hur alla funktioner ryms på ett för den boende optimalt sätt. –Man måste släppa ritbordet och tänka sig in i hur det blir när det är byggt. Hur är det att bo i, arbeta i, och att vistas i byggnaden? Och vilka kvaliteter tillför byggnaden i sitt sammanhang, säger Peter Erséus. Erséus menar att mycket av det som byggs i landet inte uppfyller alla baskrav. Energi- och miljöaspekten ser de flesta till att hantera men det är ofta sämre med till exempel funktionalitet och tillgänglighet, trots att även dessa saker omges av lagar och regler. – Inget av det där får fallera, tycker jag. Då har man inte gjort sitt jobb. Visst kan man ha synpunkter på hur regelverket ser ut men det är ändå något man måste förhålla sig till. Det är bättre på sikt att opponera mot regler som bör ändras än att bara strunta i dem, säger Peter Erséus. Geografiska förebilder framför mänskliga På frågan om vilka förebilder och idoler inom arkitektvärlden Peter Erséus har så väljer han att avstå att nämna några namn. Han pratar hellre om var i världen mest inspiration finns att hämta. – Om jag vill åka och titta på riktigt fin arkitektur, som inte bara är vacker utan också väldigt gediget byggd, då åker jag till Schweiz och Österrike. Där tycker jag man har kommit kanske längre än någon annanstans i världen. Där finns duktiga arkitekter och, inte minst, duktiga entreprenörer och hantverkare. Och så tror jag att det tillåts kosta mer där än i Sverige, kanske för att man har en annan syn på vad som är klok ekonomi, säger Peter Erséus. I Sverige är det en väldig kostnadsjakt när det gäller byggen, tycker Peter Erséus. Han saknar det långa perspektivet på ekonomi, där det handlar om att en byggnad förhoppningsvis ska vara hållbar och stå väldigt länge. Det byggs väldigt dåligt många gånger och det används lösningar som man vet inte står sig mer än 10 eller 20 år innan de behöver göras om. Värst är skandalen med alla de putsfasader som behövt göras om redan efter ett par år. Det är många nybygg - da bostadskvarter som sveps in i plast för att åtgärdas strax efter att de första Peter Erséus. Foto: Axel Johansson boende flyttat in. – Vilka kåkar som byggs idag står kvar om 100 år? Vilka kåkar står pall för att kunna bli framtidens byggnadsminnen? Det hela är rätt tragiskt, säger Peter Erséus. Trivsel och respekt på jobbet I Peter Erséus arbete är det viktigt att alla på företaget ska trivas med varandra. Det jobbas i grupper och man lyssnar på alla, oavsett om man är ung praktikant eller en ”gammal räv”. – Jag vill inte gå runt på kontoret och ”chefa”. Däremot vill jag inspirera alla att ta del i den kreativa processen, att få alla att känna sig betydelsefulla. Jag känner att om företaget ska kunna fortsätta att utvecklas framgångsrikt så behöver vi att också den yngre generationen lyssnas på och får ta plats. Jag måste ta in deras tankesätt också. De är lika viktiga som någon annan, säger Peter Erséus. För att svetsa samman personalen och skapa vikänsla reser man ofta ihop för att titta på arkitektur, och man har regelbundna internseminarier kring yrkesrelaterade ämnen. Årligen träffas man också för att prata om arbetssätt, arbetsmiljö och andra ”mjuka” frågor. Då eftersträvas alltid en diskussion med högt i tak. – Detta tror jag är ett framgångsrecept. Det finns stjärnarkitekter som gör jättebra grejer men som har en väldig omsättning på sin personal för att det kanske inte är så kul på jobbet. Folk får inte den credd de förtjänar. Jag försöker att tona ned mig själv, så mycket jag kan. Det vi gör på kontoret gör vi ihop, säger Peter Erséus. I Arkitektens tre favoriter 1 Högskolan i Jönköping arbetade jag med i mitt föregående företag och det projektet håller jag fortfarande väldigt högt. Vi fick verkligen rita igenom projektet. Vi fick jobba med gedigna material, genomarbetade detaljer och det blev en väldigt hög kvalitet tack vare en bra beställare och duktiga hantverkare. Det är nog det längsta jag har kommit i det här med hållbart byggande. Och jag är fortfarande väldigt förtjust och glad över det här huset.