Aktuella Byggen 1
BUTIK & KÖPCENTRUM Skylta rätt och öka försäljnin
gen Text: Mari-Louise Paulson Det var länge sedan butikskommunikation gjordes med handtextade skyltar. I dag handlar det om avancerade affärssystem som enkelt och snabbt kan uppdateras och en väl utarbetad kunskap om människors köpbeteende. – Man kan kommunicera i butik på olika sätt: med dofter, ljus, att det är rent och snyggt, utbildad och kunnig personal. Men det vi jobbar med, prisskyltar, är det som påverkar köpbeslutet mest, säger Andreas Pinto, marknadschef på LTG Display, som utvecklat och sålt skyltningsprogram sedan 1996. Han lyfter fram enhetlig skyltning i hela butiken och att dessa ska vara proffsigt uppsatta som grundläggande. Annars ger det ett oseriöst intryck, en uppfattning som också färgar av sig på produkternas kvalitet. Därför måste det vara enkelt för butikspersonalen att ta fram exponeringsmaterial och att sätta upp informationen på rätt plats. Kundvarvet För att ge så bra försäljningsökning som möjligt utgår man från det så kallade kundvarvet, alltså den väg som kunden tar genom butiken, ett varv som börjar utanför butiken. Andreas Pinto menar att redan där vill man ha ett budskap som lockar in folk. Ett bra exempel på det är Ikeas skyltar med ”varmkorv 5 kronor”. Väl inne i butiken vill man få folk att handla så fort som möjligt. Därför används en så kallad ”plånboksöppnare”, ett torg innanför entrén där en volymvara utannonseras. – En volymvara kan vara vad som helst som de allra flesta kan tänkas köpa men gärna något billigt så att LED-skyltar som kan anpassas efter årstid eller avdelning ger bra inspiration. En vacker bild på en äng och en ko skapar en vilja att handla mjölk. Bild: LTG Display man lägger något i varukorgen. Då har den mentala processen med att handla startat, säger Andreas Pinto. Påminn om köp Idealiskt för ett kundvarv är att ha den produkt som flest köper längst in i butiken så att kunden måste gå genom hela affären. I en matbutik är det ofta mejerihyllan som agerar dragplåster. På vägen dit gäller det att skylta för att påminna om köp. I branschen jobbar man med olika typer av skyltkommunikation. Som till exempel priskommunika - tion, då är regeln att ju större skylt och större storlek på priset desto billigare uppfattas varan. Är priset dessutom skrivet i rött känns erbjudandet ännu mer som ett bra köp. För okända eller dyra produkter handlar det om att ha skyltar med informativ text så att kunden själv kan läsa på. Detta för att mycket information om en produkt gör det enklare att fatta ett köpbeslut. Trestegsmodellen En annan typ av skyltning är så kallade kategoriskyltar, alltså sådana som hänger i butiksgångarna och talar om vad som finns där. För att styra kunden till vissa varor använder LTG Display en trestegsmodell. – Vi följer upp kategoriskylten med en så kallad upp hyllpratare, alltså en skylt som sticker ut från hyllan, för att locka kunden till en specifik del av hyllan. När kunden kommit dit syns hyllprataren inte länge och då följer vi upp med en skylt som sitter på hyllan. – Vi brukar rekommendera att annonsera den produkten som man tjänar mest pengar på i kombination med kampanjprodukt, säger Andreas Pinto. Skyltning även i framtiden Bra ytor att skylta på är så kallade A-ytor. Dit räknas gavlar på skeppen samt så kallade exponeringskorgar. Bild: LTG Display I framtiden ser han mer föränderliga butiker och att skyltning kan kopplas till webben. – Vi har stora LED-skyltar som skapar en väldigt härlig miljö i en butik, som man kan byta budskap i genom att printa ut en ny skylt. Annat som jag ser växa är butiker som fungerar som showroom där man har printat ut en hel vägg med produkter och dess QR-kod så att kunden bara kan ”blippa” för att köpa, förmodligen i tillfälliga pop-up butiker. Men nu pratar vi några år framåt. Oavsett om butikskommunikationen görs med hjälp av fysiska skyltar eller digitalt menar Andreas Pinto att det kommer fortsätta vara ett sätt att öka försäljning även i framtiden. – Vi brukar säga att man kan tillhandahålla en produkt eller man kan sälja den. Och det är en väldigt stor skillnad när man jobbar med butikskommunikation, avslutar han. n FAKTA * LTG Display har utvecklat och sålt skyltningsprogram sedan 1996. De jobbar framför allt mot dagligvaruhandel med planering av skyltlösning och säljer proffsigt skyltmaterial samt skyltprogrammet EasyDisplay och skrivare. Mer information finns på: www.ltg.se Andreas Pinto marknadschef på LTG Display. Bild: LTG Display * Forskning på området är till exempel ”Det komplexa butiksbesöket”. Med hjälp av empiriska butiksexperiment identifieras hur handelsföretag och deras leverantörer kan kommunicera i butiksmiljön för att förstärka sina varumärken och driva försäljning. En studie av Fredrik Lange, ek. dr, Handelshögskolan i Stockholm och ens Nordfält, ek. dr, Handelshögskolan i Stockholm. Källa: Handelshögskolan i Stockholm * 70 procent av alla köpbeslut fattas inne i butiken. 80 procent av alla kunder använder inte inköpslistor. Källa: LTG Display AKTUELLA BYGGEN NR 6 • 2015 83