Aktuella Byggen 1
BUTIK & KÖPCENTRUM Lämna inget åt slumpen! ”April
is the cruelest month” skaldade T. S. Eliot i dikten ”Det öde landet”, men han hade fel. Vi som sysslar med att berätta om kommersiella miljöer vet att det i stället är december som är helt avgörande för affärers liv eller död. Många verksamheter har en dominerande del av sin årsomsättning under december månad. Om december är en katastrof är hela året en katastrof. Det är med andra ord inte bara de som tillverkar plastjulgranar, dekorationstomtar, julstjärnor eller säljer artisternas julskivor som är intresserade av julmånaden. Varuhuset Liberty i London arbetar väldigt länge på att varje jul ska bli spektakulär. NKs julskyltning är en Stockholmsvariant. Just den röda tiden på året bör inte dras med röda siffror! Då gäller det att inte lämna något åt slumpen och att inse att tajming är viktigt då man gör något nytt, lanserar en produkt eller öppnar ett köpcentrum. Lanseringen av det nya köpcentrumet Mall of Scandinavia följer logiken att öppna lagom till att besökarna ska börja hitta dit till decembers ingång. Att öppna i mitten av januari eller i mitten av augusti hade inte varit lika attraktivt. SF-bio som öppnar i samma köpcentrum satsar med många salonger och med IMAX. För att dra dit biobesökare har även de förstått att starta med dragplåster som den nya Bondfilmen och i december den nya Star Warsfilmen ”The Force Awakens” som dessutom ska gå i IMAX/3D. Det gäller att minutiöst få köpkraften att vakna i december, det vet medvetna butiksägare. Om inte det lyckas kommer butiken att förvandlas till ett öde land, vilket vore ett grymt öde till jul. Hans Loord, redaktör 91 89 Innehåll 6/2015 83 86 LTG Display 85 Certifierad e-handel 86 Städbranschen 89 Urban Escape 91 Lysande skylt 92 Galleria i Väla 95 Galleria Stenungstorg 98 Galleria Mölndal RÄKNA MED ÖKAD LÖNSAMHET NÄR VIAMETRICS LEVERERAR BESÖKSSTATISTIKEN Lär känna kundernas beteenden bättre, hitta styrkor att multiplicera och svagheter att eliminera. Genom att räkna besökare och studera deras beteende får man kvalificerade beslutsunderlag. ViaWeb, vårt egenutvecklade analysverktyg presenteras besöksstatistiken på alla tänkbara sätt, både jämförelsen mellan olika enheter och jämförelse över tid och säsonger. www.viametrics.com 82 AKTUELLA BYGGEN NR 6 • 2015