NG Öresund 1
REGISSÖREN ESTER MARTIN BERGSMARK. ATT SLÄPPA IDÉ
N PÅ ATT BLI ERKÄND AV ETT CENTRUM Efter släppet av den hyllade filmen Någonting måste gå sönder gick regissören Ester Martin Bergsmark själv sönder lite. Resultatet av det är en ny film som fått växa fram långsamt och med hjälp av en drivkraft som ofta används för lite: lust. TEXT: JENNY NORDLANDER 2 014 kom regissören Ester Martin Bergsmarks första spelfilm. Nånting måste gå sönder handlar om Sebastian och Andreas som faller för varandra en sommarnatt i Vitabergsparken i Stockholm. Men det finns ett dilemma. “Jag är inte bög”, säger Andreas vid ett tillfälle. “Inte jag heller”, svarar Sebastian som under filmens gång mer och mer hittar sig själv som kvinnan Ellie. Filmen tilldelades en Guldbagge och lovorden haglade. Innan Nånting måste gå sönder hade Ester Martin bland annat gjort filmen Pojktanten, en dokumentär om förhållandet till dåvarande partnern Eli. Ett samtal mellan de båda i ett badkar varvas med iscensatta bilder ur en “pojktants” uppväxt. I båda filmerna kretsar handlingen kring intimitet, kärlek, vänskap och sex. – Jag lade väldigt mycket i de här filmerna och jag tror att jag tänkte att jag skulle förändras och må bättre efteråt. Men sen var de släppta och levde sitt eget liv och kvar stod jag. Jag kände mig tom och oinspirerad. IDAG FORSKAR Ester Martin Bergsmark och tar en konstnärlig phd i icke-binärt berättande på Stockholms konstnärliga högskola. – Jag har aldrig haft en månadslön tidigare, så jag är hur lycklig som helst. Jag experimenterar med att göra en queerfeministisk sci-fi-film, en antiutopisk utopi. Jag skriver och samlar pengar. Det är kul så jag tar saker och ting långsamt. Det är jättelyxigt. OCH SÅ DEN 11 april har nya filmen Smågodis, katter och lite våld premiär. En 45 minuter lång lekfull film där tre historier följs åt, studsar mot varandra och kopplas samman. – Jag hade ingen lust längre men så var det som att den här filmen smög sig på. Jag och producenten Anna Maria Kantarius (som tidigare jobbat med Ester Martin på Nånting måste gå sönder och bland annat ligger bakom just släppta succén Amatörer reds. anm.) satte upp ett mål: vi ska ha roligt. Och det får ta tid. Innan har vi båda offrat så mycket. Privat. Man gör allting för att det ska funka. Men nu, så fort vi har märkt att det drar ihop sig och man börjar kompromissa med det andra i livet då har vi sagt nej. Om man har varit utmattad, har barn. Vi har skjutit på filmen många gånger. Lust skulle vara det centrala. Det har vi fått påminna varandra om hela tiden, annars faller man tillbaka in i prestationsgrejen där det inte finns några gränser. “EN GÅNG NÄR JAG HADE SVÅRT ATT GE REGI SÅ SA JAG NÅTT I STIL MED HUR PRATAR DU I SKOLAN OCH ANAHIT SVARADE FÅR JAG VARA SÅ HÅRD? JAG SA JA, OCH DÅ BLEV HENNES KARAKTÄR MYCKET TYDLIGARE. HON SPELAR EN TJEJ SOM HAR GÅTT UT I SKOGEN FÖR HON HAR EN SORG OCH VILL VARA ENSAM. DÅ KOMMER EN FLICKA FRÅN HENNES SKOLA SOM SER UPP TILL HENNE FRAM OCH STÖR. DET NAIVA STÖRANDET SLÅS FÖRST IFRÅN MEN LEDER SENARE TILL VÄNSKAP.” Hur har det här sättet att tänka format Smågodis, katter och lite våld? – Jag ville göra en komedi. Och den ÄR rolig. Men den handlar också om att vara fast i sin egen värld, i sin fantasi, och att vilja bryta sig loss. En av berättelserna NR 4, 2018 | NÖJESGUIDEN 27