NG Öresund 1
Musik GROUP A, FOTO: WATARU FUKAYA FESTIVALEN INT
ONAL – SÅ POPPIG ATT MAN SKÄMS Intonal, Malmös festival för experimentell elektronisk musik, förlängs i år till sex dagar. Arrangemanget inleds den 25 april med en serie gratiskonserter i Pildammsparkens vattentorn och avslutas på valborgsmässoafton med techno på Inkonst. TEXT: THEO HAGMAN ROGOWSKI I EN INTERVJU med Hymn förra året irriterade sig Intonals festivalchef Ulf Eriksson på att bokningarna var för poppiga. Om årets program säger han: “det är ganska poppigt, lite så man skäms” och gapskrattar. ULF ERIKSSON HAR gjort det till sin uppgift att presentera musik som håller sig utanför mittfåran. I paraplygenren “experimentell elektronisk musik” får man inga förlösande bass drops två gånger i minuten, och sannolikheten att någon sliter av sig tröjan och börja fista luften är mycket låg. I stället talar man om kompositioner och alternativ dansmusik och skapar ljudbilder som påminner om arga djur och vitt brus. Trots det lovar Ulf Eriksson att festivalen inte kommer vara outhärdligt introvert och insnöad. – Vi är ganska bra på att göra en experimentell musikfestival som inte är tråkig eller akademisk, utan vi bokar även akter som är väldigt underhållande och roliga. Även om programmet för den icke-invigde kan verka väldigt nördigt och svårt är Intonal en fest och folk har väldigt roligt och festar och dansar som på en helt vanlig klubb. Vad kan du föreslå att se för de som är oinsatta i genren och vill undvika allt som låter som en skitlack valross i en musikaffär? 92 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2018 genren just nu, särskilt den från arabiska länder. – Det händer väldigt mycket intressant i dessa delar av världen just nu, med spännande projekt, musikermöten och festivalsamarbeten som följd. SOMMAREN 2017 PRÄGLADES elektronisk dansmusik i Sverige av en helt annan trend. Polismyndigheten återupptäckte genren och gav festivalen Into The Factory avslag på sin tillståndsansökan. Myndigheten hänvisade till att besökarna under drogpåverkan kunde få för för sig att hoppa från höga höjder. På Cult Cosmic utanför Norrtälje gjorde polisen ett uppmärksammat tillslag som en av arrangörerna beskrev som “oerhört brutalt”. ÄVEN OM VISSA akter på Intonal hade platsat på vilken svartklubb som helst är Ulf Eriksson inte bekymrad för polisen. – De är överhuvudtaget inte intresserade av oss, för vi är en konstmusikfestival och en experimentell musikfestival långt mycket mer än ett rave. COURTESY – Ska man gå på vad som är normalt i den här lineupen skulle jag säga Alessandro Cortini, som man väl kan säga är festivalens headline. Det är i och för sig en ambientkonsert men med väldigt storslagen och vacker musik. På valborgsfesten (30 april) är det helt vanlig techno och electro med Courtesy och Avalon Emerson. Fennesz gör storslagen gitarrmusik och spelar på söndagen (29 april) och sen har vi Equiknoxx som spelar någon form av experimentell och skev dancehall (28 april). Min absoluta favoritartist på denna festivalen är Ellen Arkbro, som släppte år 2017s bästa skiva enligt mig. Hon ska göra en orgelkonsert i Johanneskyrkan (26 april). EN PUNKT SOM utmärker sig i programmet är en sex timmar långa “sovkonsert” med Mokira. Giget börjar vid midnatt på söndagen och besökarna kan ta med sig sovsäck och däcka på golvet. På måndag morgon bjuder arrangörerna på frukost inne på Inkonst. BLAND ÅRETS BOKNINGAR märks en större andel kompositörer från Östasien och Mellanöstern – däribland japanska Group A och Goat, Pan Dajing från Kina, tunisiska Deena Abdelwahed som vann en grammis för “Årets producent” tidigare i år och Kairobaserade Nadah El Shazly. Enligt Ulf Eriksson är utomeuropeisk experimentell musik trendigt inom DAGARNA INNAN INTONAL 2017 sa Ulf Eriksson till Sydsvenskan att hans mantra var “aldrig mer”. Han skrattar när jag påminner honom om citatet och bekräftar att festivalen kommer att fortsätta även i framtiden. – Vi är etablerade nu och flera av våra projektbidrag har redan omvandlats till verksamhetsbidrag vilket innebär att de är säkrade och permanenta. Så fort vi är klara för årets festival kan vi börja planera för nästa. När man är en ny festival i en liten skitstad som Malmö är det inte direkt så att artisterna kastar sig på en för att få komma hit. Nu syns vi internationellt och har väldigt snabbt byggt upp vårt namn. Nu är det plötsligt mycket lättare att få hit intressanta namn. Och så samarbetar vi väldigt mycket med stora internationella festivaler inom samma genre. Det har hjälp oss väldigt mycket. Framtiden för festivalen känns ganska ljus faktiskt.