Nöjesnytt Växjö 1
dauntless Monster Hunter och Fortnite är två väld
igt populära spel just nu, så varför inte blanda dessa, släppa det gratis och få en succe? Jag tror inte ens att Phoenix Labs som ligger bakom Dauntless hade kunnat tro att man skulle nå över fyra miljoner spelare på bara några dagar när de satt och spånade på idéen. Men så ligger det till och det är ju såklart lättare att nå många spelare när man inte tar betalt för sitt spel, men det är självklart inte välgörenhet man håller på med på Phoenix Labs. Det går att spendera pengar om man vill, men än så länge har jag inte märkt att det är så kallat “pay to win” som gäller utan att det endast är kosmetisk utstyrsel som kostar pengar. Nu när jag har fått vädra av mig lite kan vi väl gå in på vad det egentligen handlar om. I Dauntless ska man slåss med monster och samla loot för att kunna slåss med starkare monster… svårare än så är det inte. Det går väldigt lätt att komma in i spelet och efter bara några minuter har man ganska bra koll på hur kontrollen funkar och redan efter första fighten med en Behemoth (stort monster) så kan man hantera sin karaktär. Här handlar det mer om att kunna läsa monstrets attackmönster för att i tid kunna undvika att ta skada så att man kan fortsätta fighten. Fighterna tar tid, de lite enklare har man besegrat på cirka 10 minuter men bli inte förvånad om det tar upp mot 30 minuter för att få ditt loot. ETT GÄNG KUMPANER För att göra det lite lättare kan man bege sig ut på jakt med ett gäng kumpaner som man träffar i den så kallade hubben. Det är en liten stad dit man återvänder efter varje jakt för att använda sig av sin loot och skapa nya kraftigare vapen och rustning för att kunna ge sig på starkare monster och så vidare. Om det här hade varit allt så hade nog många spelare slutat redan efter några dagar, men det finns lite mer djup än så. De olika monstren och världen man spelar i har delats upp i fyra olika element som alla skiljer sig markant från varandra. Genom att välja rätt vapen gör man mer skada och kan på så vis ta sig fram lite snabbare. Men i det stora hela handlar det om döda ett monster, bli starkare för att kunna döda nästa. Det finns en bakomliggande story som mest känns onödig. Den lyder i korta drag att du som jägare, eller slayer som det kallas i spelet, ska skydda världen från dessa monster och det får man förklarat för sig genom en ganska dålig introduktionsfilm i början som man snabbt bara vill glömma - den är riktigt ostig. Man märker ganska snabbt om det här är ett spel som passar en och själv kommer jag antagligen inte återvända till monsterjagande i Dauntless, då det är alldeles för enformigt och det finns bättre enformiga spel att lägga sin tid på. I TEXT: CARL LINNÉ dauntless NINTENDO SWITCH, PC, PS4, XBOX ONE BETYG: 3 SPELNYHETER OUYA GÅR I GRAVEN! För cirka 6 år sedan slog Ouya alla rekord för ett crowdfunding projekt på Kickstarter, jag var själv en av de som spenderade mina surt förvärvade stålar på denna “skönhet”. Efter en lång väntan damp den sedan ner hos ett postombud i min närhet och det var dags att testa denna nya revolutionerande maskin. Det första intrycket var väl helt OK men kontrollen kändes lite plastig och det fanns ju inte så mycket att spela till den sådär i början och efter inte allt för lång stund blev det ytterligare en dammsamlare i hyllan. För några år sedan köpte Razer upp rättigheterna och startade sin egen tjänst Razer Forge som även det floppade totalt. Så nu meddelar man alltså att Ouya- och Razer Forge-butikerna kommer läggas ner den 25:e juni. Så var det med det, men om man har spel på sin maskin som inte kräver någon uppkoppling så kan man fortfarande spela dom och det är ju kul. 70 | nöjesnytt 86 | nöjesSVENSKA SHARKMOB UPPKÖPTA AV GIGANTEN TENCENT Tencent är en gigant inom mobilspel och ligger bakom stora titlar som PUBG Mobile, Arena of Valor och det pratas om att dom även håller på att jobba på League of Legends till mobil och varför inte dom äger utvecklaren Riot som gör just det spelet. Ett annat företag som just blivit uppköpta av Tencent är svenska Sharkmob, en spelstudio grundad av svenska spelutvecklarveteraner i Malmö för två år sedan som jobbar på en ännu outannonserad titel. Fredrik Rundqvist som är högste chef på Sharkmob säger att de har samma synsätt på onlinespelande och med Tencents hjälp kan nå en större utsträckning med sin titel. Tencentbossen Steven Ma ger svenskarna beröm för deras kreativitet och passion för utveckling av spel och säger att dom ser fram mot mer innovation från Sharkmob.