Loading...
Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren ADHD inte bara en superkraft
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Krönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Porren som försvann
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Instruktionsboken
Byggnadsarbetaren Så målas Örestundsbron
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Berättat av...
FOTO: Privat, Cenneth Niklasson Jobbet var ett ho
tellbygge. Björn Petersson fick frågan om att köra kranen hem till Sverige. Men Skanska hade missat ett tillstånd för bred last ... de genom öken i Irak och Syrien. Under den sträckan bodde vi i fordonen. Första natten vi fick sova i en säng var på ett motell i Syrien. Det var en gammal legosoldat som drev stället. Han hade en restaurang också. På väggarna hängde det gevär och automatvapen och när andan föll på tog han ner ett vapen och sköt lite i taket. E fter Syrien tog vi oss in i Jordanien och ner mot Akabaviken. Det var en väldigt brant nedförsbacke dit. De som körde lastbilarna var lite oroliga för hur det skulle gå för mig och bromsarna på kranen. Men det gick bra. Längs vägen låg det en hel del bilar på botten av stupen vid sidan av vägen. Sedan tog vi en färja från Akabaviken genom Suezkanalen över Medelhavet och upp till före detta Jugoslavien. Färjeturen tog sex dygn och efter det körde vi upp genom Europa. Det var en del småfix med kranen på vägen. Någon slang som pajade som jag fick laga. Däremot hade vi större problem med tillstånd för bred last på vägen. Lastbilarna var inga problem men kranen var lite bredare. Det började redan i Jugoslavien där Skanska missat att fixa ett tillstånd. Så vi chansade och körde via Italien istället men när vi kom ut på motorvägen där blev vi stoppade. Då fick vi vänta där några dygn på ett tillstånd. Sedan körde vi upp genom Italien och Österrike. Vi tog färjan från Sassnitz till Ystad och sedan vidare till Malmö. Hela resan tog en månad. Totalt lite mer än 500 mil. I Malmö fick kranen välförtjänt service och efter det skulle den vidare till Gotland. Och vad jag vet står den kvar där än i dag. BERÄTTAT FÖR: CENNETH NIKLASSON BYGGNADSARBETAREN #11, 2020 45
Byggnadsarbetaren Sagan om pyttebron
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads