Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren ADHD inte bara en superkraft
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Krönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Porren som försvann
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Instruktionsboken
Byggnadsarbetaren Så målas Örestundsbron
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Berättat av...
Byggnadsarbetaren Sagan om pyttebron
BERÄT ARE stian Bo ÄTTARE:: Kristian Borg HotetHo
t t f f ån f f ramtiit den rån am I över femtio år tuffade Pyttetåget, som det började kallas, med betor och elever från land till stad. Men 1953 lades linjen ner och året därpå försvann sockerbruket. Nu började man gå och cykla på Pyttebron istället. Området kring bron var fridfullt och den fina konstruktionen utgjorde ett trevligt inslag i stadsbilden, sa många. Pyttebron påminde om stadens historia. Man hade till och med målat om och rostskyddat den för stora pengar, långt över två miljoner kronor. Så mycket tyckte man om den lilla bron. Men tiderna förändrades och plötsligt var Pyttebron hotad. Bilarna måste fram till de nya områden vi bygger och då ska den väck! sa de som bestämde i staden. Den stackars lilla bron var heller inte märkvärdig nog att bli byggnadsminne. Trots dess över 100 år gamla nitade förband. Är d Är d tet slutt e s u ett? Det var i nådens år 2020 och en fin gammal gångbro skulle rivas, för det hade de som bestämmer bestämt. Halva bygden kokade. De hade skrivit insändare och gått och röstat. Nog kunde det väl få vara som det alltid hade varit – och det var ju bara fyra år sedan renoveringen? – Lägg tillbaka rälsen på Pyttebron, tyckte en. Spårvagnstrafik är framtiden. – Nej, sa de som bestämde. Vi får riva hela rasket. Den kan inte flyttas och den kan inte vara kvar. Det blir för dyrt. Dessutom har vi 27 andra broar. Vad skulle Jehander ha sagt? Och snickaren med pyttorna som satte bron på kartan? Han hade väl snickrat en vers: med vår motorvägspolitik Säg farväl till den pyttige bron! Men kanske kan sagan om Pyttebron ändå få ett lyckligt slut. De vackra brofundamenten skulle kunna användas till en annan bro någon annanstans. ”Eller så kan de stå kvar och berätta om järnvägsbyggarepoken och vad stenhuggare, rallare och en duktig ingenjör kunde göra förr”, säger Ängelholmshistorikern Johan Brinck. ● Citatet av Eva Thorén kommer ur ”Ängelholmsboken” (Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förening, 2020). BYGGNADSARBETAREN #11, 2020 47 FOTO: COLOURBOX, FREEPIK, WIKIMEDIA, MOSTPHOTOS
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads