Sustatainability report 2020 -1 1
AVFALL - MATERIALÅTERVINNING WASTE - MATERIAL REC
YCLING Materialåtervinning kombinerar lönsamhet med miljönytta. Genom att återanvända material och låta det leva vidare i nya produkter skapas en återvinning som gör stor nytta. Effektiv materialåtervinning innebär minskade kostnader för oss och samhället i stort. Dessutom bidrar återvinningen av material till minskad klimatpåverkan. Vår verksamhet genererar stora volymer avfall vilket bidrar till en negativ påverkan på miljön i de fallen inte avfallet kan materialåtervinnas. Material recycling combines profitability with environmental benefits. By reusing materials and letting them live on in new products, a recycling is created that is of great benefit. Efficient material recycling means reduced costs for us and society as a whole. In addition, the recycling of materials contributes toreduce the climate impact. Our business generates large volumes of waste, which contributes to a negative impact on the environment in cases where the waste cannot be recycled. MÅL Vårt mål är att uppnå en genomsnittlig materialåtervinning om 70 %. RESULTS GOAL Our goal is to achieve an average material recycling of 70%. RESULTAT • 69,1% materialåtervinning är en marginell förbättring (0,3 %) jämfört med 2019. • Andelen materialåtervinning motsvarar en minskad klimatpåverkan med 2 661,9 ton CO2-eq. ANALYS Våra anläggningars prestanda följs upp löpande med fokus på anläggningsspecifik information såsom statistik över hämtade avfallsslag inklusive transporter och volymer. Genom att minska antalet samarbetspartners inom avfallshantering skapar vi också goda förutsättningar för att driva igenom förbättringsåtgärder inom respektive marknad. ANALYSIS Under året har vi haft begränsade möjligheter att på plats arbeta med lokala förbättringar med anledning av Covid-19. Vi har under året centralt analyserat Hedin Bils avfallsströmmar för att identifera möjliga förbättringar. Generella brister som identifierats för de anläggningar som inte presterar i linje med vårt mål är framförallt att det saknats möjligheter för att sortera avfallsfraktioner effektivt. Konkreta exempel är avsaknad av kärl och containers för vissa betydande avfallsfraktioner, feldimensionerade kärl och containers samt bristande uppmärkning av vad som skall sorteras ut i aktuella kärl och containers. Vi har också identiferat avfallsfraktioner vilka delvis blivit felaktigt klassificerade och därmed påverkat andel materialåtervunnet avfall lokalt. The performance of our dealerships is monitored on an ongoing basis with a focus on facility-specific information such as statistics on waste types collected, including transports and volumes. By reducing the number of partners in waste management, we also create good conditions for enforcing improvement measures in respective market. During the year, we had limited opportunities to work on site with local improvements due to Covid-19. During the year, we centrally analyzed Hedin Bil's waste streams to identify possible improvements. General shortcomings identified for the dealerships that do not perform in line with our goal are above all that there was a lack of opportunities to sort waste fractions efficiently. Concrete examples are the lack of vessels and containers for certain significant waste fractions, incorrectly dimensioned bins and containers as well as a lack of labeling of what is to be sorted out in the bins and containers in question. We have also identified waste fractions which in part have been incorrectly classified and thus affected the proportion of recycled waste locally. MATERIAL RECYCLING % 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 2016 2017 2018 2019 2020 MATERIALÅTERVINNING % • 69.1% material recycling is a marginal improvement (0.3%) compared to 2019. • The proportion of material recycling corresponds to a reduced climate impact by 2,661.9 ton of CO2-eq. 24 I.A. HEDIN BIL AB / SUSTAINABILITY REPORT / 2020