Årsskrift 1998 Sida 1
Årsskrift 1998 Sida 2
Årsskrift 1998 Sida 3
Årsskrift 1998 Sida 4
Årsskrift 1998 Sida 5
Årsskrift 1998 Sida 6
Årsskrift 1998 Sida 7
Årsskrift 1998 Sida 8
Årsskrift 1998 Sida 9
Årsskrift 1998 Sida 10
Årsskrift 1998 Sida 11
Årsskrift 1998 Sida 12
Årsskrift 1998 Sida 13
Årsskrift 1998 Sida 14
Årsskrift 1998 Sida 15
Årsskrift 1998 Sida 16
Årsskrift 1998 Sida 17
Årsskrift 1998 Sida 18
Årsskrift 1998 Sida 19
Årsskrift 1998 Sida 20
Årsskrift 1998 Sida 21
Årsskrift 1998 Sida 22 denne golfare i synnerhet ä
r väl inget överraskande, men hur har den hans Kyrkor under seklerna ställt sig till tidsfördrivet golf? Låt oss se. Eftersom det torde vara fåfäng möda Av ÅKE SKEPPARE ju är dödssynderna till antalet. Golfspel är inte bland dem! Men, se upp Du Golfare, Du kan under spel lätt hänge Dig åt någon dessa sju 'peccata mortalia'. Som avund, högmod, vrede och girighet. Andlig lättja, frosseri och otukt är vanligtvis mera förekommande out of bounds. Sabbatsgolf då? Jo, då: det hände sig sålunda, enligt en anglosachsisk vandringssägen, att Saint Peter (vår Sankte Per) en vacker söndag upptäckte, att kyrkoherden i Haystacks by-the-Sea i Norfolk var ute en söndag och spelade golf några timmar före gudstjänstdags. S. Peter kunde till och med se att denne Herrens tjänare gjorde hole-inone på bybanans korta femte hål. Ett rätt udda ess, bollen rammade nämligen en kärra lastad med fjolårstång och studsade efter en dov bang in på greenen och tumlade därefter glatt och villigt i hål. S. Peter blev mäkta upprörd och uppsökte omedelbart Vår Herre och undrade om denne inte borde vidta åtgärder mot Rev. James P. Bottomley. Vår Herre såg underfundigt på S. Peter och svarade milt: "Han har fått sitt straff, vem kan han berätta detta för?" Att Vår Herre har den här inställ- ningen till en syndare i allmänhet och 22 att leta efter någon Kyrkans särskilda attityd till golf under den katolska tiden - Kyrkan hade inget horn i sidan till anständiga tidsfördriv - är det först efter reformationen i Nordeuropa som vi får anledning att se Golf och Kyrka i konflikt med varandra. Och eftersom golf är en 'brittisk' variant av klubbaboll-spel, förekommer en viss motsättning i stort bara på de brittiska öarna. Visst är golf ett skotskt spel, men ett av de första bildbevis golfhistorien känner till om golf eller om ett golfliknande spel är den glasmålning (se vinjetten) som fInns i Gloucester Cathedral i England. Glasmålningen installerades troligen aven viss Sir Thomas Broadstone och tillkom ca 1350. Motivet är en 'golfare' som just har påbörjat sin uppsving, blicken är föredömligt fIxerande bollen, som kan vara en träboll av buxbom eller en fjäderboll. Anledningen till hela detta fönster var en önskan om att hylla de fallna engelsmän, som deltagit i slaget vid Crecy, den stora triumfen för de engelska bågskyttarna under hundraårskriget med Frankrike. Om det är chole, golf eller gambuca i den här glasmålningen är en fråga för ständig debatt. Att 'golfaren' skulle ha kunnat ingå i fönstrets bildskildring utan Kyrkans välsignelse är otänkbart. Bågskytte istället Mycket förenklat går det att säga, att golfspel (liksom fotboll) var förbjudna tidsfördriv under 1400-talet i Skottland. Visst, men Kyrkan där hade säkerligen endast marginellt inflytande vid de tillfällen då sådana utfärdades. Det var kungen och parlamentet i Edinburgh som skötte den saken. Och anledningen till förbudet var hänsynen till de unga männens stridsduglighet.
Årsskrift 1998 Sida 23
Årsskrift 1998 Sida 24
Årsskrift 1998 Sida 25
Årsskrift 1998 Sida 26
Årsskrift 1998 Sida 27
Årsskrift 1998 Sida 28
Årsskrift 1998 Sida 29
Årsskrift 1998 Sida 30
Årsskrift 1998 Sida 31
Årsskrift 1998 Sida 32
Årsskrift 1998 Sida 33
Årsskrift 1998 Sida 34
Årsskrift 1998 Sida 35
Årsskrift 1998 Sida 36
Årsskrift 1998 Sida 37
Årsskrift 1998 Sida 42
Årsskrift 1998 Sida 43
Årsskrift 1998 Sida 44