Sten Omslag
Sten Ordföranden har ordet: Sunt återbruk – och tv
eksamma plagiat
Sten Kort & gott: Studenttävling, skateboard i ste
nbrott, 3 x stenbord mm
Sten K-sten: Trilobiten
Sten Intervjun: Deniz Buluz
Sten Tema: Bättre begagnat
Sten Projekt: Per Söderberg
Sten Projekt: Vrå
Sten Inredning: Haymoz
Sten Projekt: Aira
Sten Årets sten: Moheda Svart Diabas
Sten Stenpriset 2021: Dags att nominera!
Sten Familjeföretaget: Borghamns Stenförädling
Sten Restaurering: Vildmannen
Sten Nyhet: Varning för ”pyritvirus” i sättlager
Sten Krönikan: Pernilla Lövgren SMÅSTEN ▼ KRÖNIKAN
PERNILLA LÖVGREN FOTO: PRIVAT Vad får lov att vara äkta vara? D u står i butiken och ska plocka den där osten du alltid köper. Som tillverkas av ett välkänt familje företag med hundraåriga anor och bär namn efter platsen där den tillverkas. Du vet att den bara består av äkta och naturliga råvaror, som ger just den unika smak och konsistens som du gillar. Plötsligt får du syn på en ost som ligger intill din favorit – med samma namn och ett utseende. Den är till och med förpackad med en bild som föreställer din favoritost. Problemet är bara att den egentligen inte är en ost. Den är tillverkad av ett surrogat, fast det är svårt att utläsa av förpackningen. Den kund som litar på att namnet och bilden stämmer upptäcker först hemma att den nya osten varken smakar rätt eller har rätt konsistens. Det är en helt annan produkt, inte familjeföretagets äkta ost. Får man verkligen göra så, är det inte att luras? Det är en högst relevant fråga som vi på Slite Stenhuggeri ofta har fått de senaste åren, efter att en tillverkare har fotat av vår kalksten Norrvange och skapat kopior i granitkeramik, som de säljer under namnet Norrvange. Det har nu gått så långt att de har ansökt om att varumärkesskydda namnet, ett namn som är knutet till den fastighet vi äger och den kärnverksamhet vi bedriver. Det går oss förstås inte obemärkt förbi. Vi tycker att det är ett fult grepp, där man har passerat en gräns som innebär både renommésnyltning och att vilseleda konsumenter. En uppfattning vi har låtit Sveriges Stenindustriförbund förmedla vidare. Vi har exempel på ett antal kunder som har köpt kopian i tron att det var den äkta varan och sedan vänt sig till oss för att till exempel komplettera med fönsterbänkar i samma sten. När vi förklarar att det de tidigare har köpt inte är en sten från oss, eller någon av våra återförsäljare, har vi mötts av allt från stigande förvåning till förfäran. Inte minst när de förstått att det överhuvudtaget inte är en kalksten de har köpt, utan ett foto på vår andrahandssortering, framkallat på en keramikplatta. Just sådana reaktioner vill man helst undvika när man ägnat ett helt yrkesliv åt att bygga relationer, förtroenden och varumärken. Det utgår jag från att vem som helst som driver ett seriöst företag kan förstå. V ”När man gör anspråk på att äga namnet på en produkt som en hel bransch förknippar med vårt företag går det inte att tiga still.” 44 i är inte de enda drabbade. Den klassiska Kolmårdsmarmorn har råkat ut för samma sak – av samma företag. När förbundet har agerat i frågan har tillverkaren för en stund hållit lite lägre profil och samtidigt betonat att marknaden är tillräckligt stor för alla inblandade. På det kan jag svara att varken vi eller Borghamns Stenförädling, som bryter Kolmårdsmarmor, har några som helst problem med konkurrerande företag eller storleken på marknaden. Tvärtom – vi lever med det varje dag. Det gör oss till bättre företag och det stärker vår bransch. Men när man kliver in och gör anspråk på att äga namnet på en produkt som en hel bransch förknippar med vårt företag och vår kärnverksamhet går det inte att tiga still. Handsken är kastad. Vi kommer inte att nöja oss längre. Vi, våra återförsäljare, ett förbund och en hel bransch har fått nog. Vi kommer inte längre att låta oss nöja med att stå svarslösa inför den förtvivlade kundens fråga: Får man verk ligen göra så, är det inte att luras? Det är dags att vi alla får svar på den frågan – även den som råkat få fel ”ost” med sig hem. PERNILLA LÖVGREN, FÖRSÄLJNINGSCHEF, SLITE STENHUGGERI
Sten Nyhet: 2020 starkt år för stenindustrin / nya
sakkunniga