Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Tipsa oss
Byggnadsarbetaren Reportage Epoxi
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ansvarsfrågan
ge ordning Maskinföraren svein syvertsen jobbar f
ör en underentreprenör till nCC. Men han tycker det verkar vettigt att begränsa antalet entreprenörsled. LastbiLsdäCken spinner i luften några meter över diket. Flaket med sten vickar till. Maskinföraren Svein Syvertsen hänger sig på tutan på andra sidan diket, lastbilschauffören som gasat för hårt med backen i kör fram igen innan han tippar. Vi är ungefär sju mil norr om Oslo. En bit från det här dräneringsdiket har två tunnelöppningar börjat äta sig in i berget. På Statens Vegvesens uppdrag bygger NCC ut riksväg 4. Svein Syvertsen har jobbat här sedan i höstas. På NCC-projekt har han jobbat i många år, men han är anställd av en underentreprenör. Att vi från Byggnadsarbetaren är här beror på begränsningar just av hur många underentreprenörer som får anlitas. På Statens Vegvesens projekt får huvudentreprenören endast ha två led av entreprenörer under sig och huvudentreprenören måste ha minst 25 procent egna anställda på projektet. Sedan förra året kan Vegvesenet också hålla tillbaka ersättning om en entreprenör inte uppfyller sina villkor. Vegvesenet kan hålla inne med dubbelt så mycket som entreprenören tjänat på att bryta reglerna. Det har skett i några fall. Men på just det här projektet har det inte varit några problem. Svein Syvertsen har mest sett på tv om det som kalllas ”sosial dumping” i Norge, ett begrepp som syftar på när utländska arbetare får sämre villkor än sina norska kollegor. – Jag vet inte, svarar han med ett skratt på frågan om vad han tycker om att minst 25 procent ska vara anställda hos huvudentreprenören. Men Han tyCker det Låter vettigt att begränsa antalet entreprenörsled, för att minska risken att någon får för lite lön. Det finns en diskussion om att NCC i Norge ska ha mer maskiner i egen regi framöver. Arbetsbasen Jan Eigil Birkeland på vägbygget tycker att det vore bra. – Då känner man folk bättre, säger han. Och någonstans är väl det kärnan, att man ska känna varandra och ha överblick på bygget. Men det finns lite olika bilder av exakt vad man vinner på att begränsa antalet entreprenörer. Centralt på Statens Vegvesen säger chefingenjören Jan Erik Lien att tanken främst är att motverka olyckor. På bygget tycker dock Statens Vegvesens projektingenjör Gudrun Marie Sørumsbrenden och NCC:s projektledare Arnfinn Erlien att arbetsmiljön går att överblicka även när nr 3 mars 2014 byggnadsarbetaren 27
Byggnadsarbetaren Reportage Kall fred i Linköping
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test Montagehandskar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss 3
Byggnadsarbetaren Inblick
Byggnadsarbetaren Sista ordet
Byggnadsarbetaren Sudoku