Bygdegården 1
SCENKONST I LITET FORMAT Jon Karlsson och Mattias
Åhlén i föreställningen Skratt & Skräck från Folkteatern i Dalarna. ”För oss är det viktigt att komma med en föreställning som har genomgående hög kvalitet. Alltifrån kostym, scenografi, och teknik. Vi vill att publiken ska känna att de stiger in på en riktig teater.” Stor scenkonst till de små scenerna Bygdegårdarna är kanske inte en nationalscen men vi är den organisation i arrangörsledet som har tillgång till flest arenor för kultur. Inom bygdegårdsrörelsen finns över 1 400 spelplatser. Men finns det scenkonst till alla och går det att göra stor scenkonst till små scener? Det finns både små scenkonstproducenter som turnerar överallt och regionala institutioner med avgränsat geografiskt uppdrag. Som arrangör går det att hitta teater, dansföreställningar, konserter och musikdramatik för barn, unga och vuxna. Men hur tänker producenterna i sitt arbete för att anpassa sina produktioner till olika storlekar på scener och vad kan de hjälpa till med när det är dags för föreställning? – Vi ser de små scenerna som en styrka istället för en begränsning. Det är viktigt att bära med sig småscenstänket redan från starten av projektet, säger Mattias Åhlén från 10 BYGDEGÅRDEN den fria gruppen Folkteatern i Dalarna. – Jag tänker inte så mycket på scenformat när jag producerar mina konserter och föreställningar faktiskt och jag är väldigt anpassningsbar, säger folkmusikern och scenkonstnären Brita Björs. Hon trivs bra att variera mellan att fylla stora scenen på en stadsteater likväl som den minsta bygdegårdsscen. Liv Olanders är producent på Länsteatern Gotland som har ett regionalt uppdrag att turnera på hela ön. – När vi åker på turné till bygdegårdarna tänker vi att vi behöver en scenografi, kostym och rekvisita som får plats, men som samtidigt ska ha ett stort konstnärligt värde. Föreställningarna skapas utefter bygdegårdarnas förutsättningar. Då blir det konstnärliga innehållet mer talande och värdefullt, än om man försöker klämma in så mycket som möjligt. Liv är också tydlig med uppdraget för Länsteatern Gotland: – Vi turnerar i de gotländska bygdegårdarna för att vi vill och ska spela teater för hela Gotland och inte bara i stan. Även om du bor långt ifrån Visby, eller andra städer i resten av landet, har du ändå samma rätt till kultur som berikar, ifrågasätter och underhåller. Norrbottensteatern har en liknande beskrivning. – I vårt uppdrag ingår att erbjuda föreställningar för medborgarna i Norrbotten oavsett var de bor och om vi inte erbjuder föreställningar i mindre format kan vi inte uppfylla det uppdraget, säger Mats Pontén som är teaterchef. Estrad Norr är länsinstitutionen i Jämtland Härjedalen. – Det är ett fint uppdrag att turnera på landsbygden. Ärliga möten uppstår ofta mellan arrangörer, turnerande ensembler, Estrad Norr och publiken. Vi känner att det verkligen är uppskattat att vi kommer till platser där de som bor där alltid annars får resa till en större ort för att uppleva scenkonst. Ur ett tillgänglighetsfokus är det helt rätt och ett viktigt politiskt mål, säger scenkonstchefen Malin Hülphers. Teater Soja från Sundsvall är en fri grupp med sju olika produktioner just nu för både barn och vuxna. – Våra turnerande produktioner har alltid enkla scenoFoto: Folkteatern i Dalarna