Bygdegården 1
På 4:e teaterns turnéer ska scenografin gå in i d
e flesta lokaler och tekniken skötas av skådespelarna. Från föreställningen Ågust och hans vänner. Från vänster Titti Hilton, Fredrik Lundqvist, Daniel Scherp, Mikaela Hagelberg. grafier som ryms i en personbil och kräver ingen avancerad teknik. Vi har med egen ljudanläggning och behöver varken bärhjälp eller mörkläggning. Våra pjäser har berättelsen och skådespelaren i centrum, säger producenten och skådespelaren Malin Berglund. Ofta berättar producenterna om tillfällen på de allra minsta scenerna där närheten mellan artist och publik skapar spännande möten. Solveig Bergqvist Larsson är manusförfattare och berättare i Solpennans nostalgishower och berättar om upplevelser från deras turnébesök på små scener: – Ofta uppstår magi. Vi får en stark kontakt med publiken, det uppstår en intimitet som blir annorlunda än på större scener, i större salonger. En närhet där publiken känns som våra vänner. Detta är något som även ” Även om du bor långt ifrån Visby, eller andra städer i resten av landet, har du ändå samma rätt till kultur som berikar, ifrågasätter och underhåller. ” Marie Sundin, producent på 4:e teatern i Västerås, håller med om: – På de små scenerna är närheten till publiken det vi uppskattar. Föreställningen blir intim och publikkontakten stark. Arrangörerna på landsbygden känner sin publik mer än de i stan vilket skapar en familjär stämning och arrangörerna gör ofta ett väldigt fint jobb med det lilla extra. Teater Soja samarbetar med Västernorrlands bygdegårdsdistrikt. Liknande samarbeten finns också på andra platser, som mellan Jönköpings läns bygdegårdsdistrikt och Femtinge Teater. – Vi skapar våra egna föreställningar med mycket humor och musik. Det ska vara en riktig föreställning, som får plats i en släpkärra. Före föreställningarna hjälper vi till med material för marknadsföring, berättar Linda Elaine Byman, Femtinge Teater. Mattias Åhlén från Folkteatern i Dalarna säger avslutningsvis: – Att möta en plats där professionell scenkonst aldrig eller enbart ett fåtal gånger tidigare framförts är en mycket hedrande uppgift! För oss är möjligheten att se professionell scenkonst av bra kvalitet en demokratisk rättighet. Därför måste vi som kulturutövare ständigt jobba för att scenkonsten ska vara representerad överallt för alla människor och inte enbart i urbana områden. Något vi hela tiden måste arbeta med och påminna de beslutsfattare som bestämmer över de kulturella medlen. STEFAN LÖFGREN JENNY DAHLERUS BYGDEGÅRDEN 11 Foto: Anne Hellandsjö