Sten Sten 1/2022
Sten Innehåll: nr 1/2022
Sten Ordföranden har ordet: Allt börjar i köket …
Sten Kort & gott: Trendigt vara otrendig, curlings
tenar, Le banc mm
Sten K-sten: Copperhill Mountain Lodge
Sten Intervju: Sebastian Schildt
Sten Tema: Kök
TEMA KÖK K öket är i dag hemmets hjärtpunkt, driv
motor och mötesplats. Det är här livet händer, mellan pastasås, bubbelglas och läxläsning. Men det är också en plats där vi läser av ideologier, ekonomier och sociala skiften. Bänkskivan och köksön speglar evolutionen, från trä till påkostade livsstilsmanifestationer i natursten. – Det är en emotionell resa att renovera i köket och kröna det med att montera en köksskiva, säger Robert Quaak, vd för Steny, sammanslutningen av nio svenska stenhuggerier i hela Sverige. Många köksdrömmar formuleras snabbt om, byts ut och söker sig vidare genom trenderna mot köksparadiset. Steny märker av när vi tittar lite extra på köksbilderna i Instagramflödet och läser av standard och känsla: Ikeanormalt, platsbyggt, gammaldags, lantstil eller italienskt salongskök, trivsamt folkhem eller renoveringsobjekt med möjligheter. Magasin, bloggar och hemsidor befäster bilden av köket som mer än ett matlagningsrum. Vi är också beredda att lägga stora summor på kök och köksin - redning. Enligt Trä- och möbelföretagens (TMF) statistik ökade försäljningen av köksinredning med 9 procent till 4,3 miljarder kronor under första kvartalet 2021. – Förr var köket en arbetsplats, i dag kommer festen in i kö ken. Vi äter, dricker cocktail, är uppkopplade, gör läxor vid köks ön. När köken ändras blir det också ändringar i köksstenen, och det ställs krav på nya slags stenytor. Dagens öppna mångfunktionella kök är ett slags tillbakagång till långhusens allra första rum där livet levdes runt eldstaden. Elden och spisen var hemmets centrum en bra bit in på 1900-talet. Det var i köket man åt, läste, spann, snidade och sydde, och sedan stoppades ungarna om i kökssoffan. Under 1900-talets modernisering av Sverige och ökade krav på hygien blev köket ett rum specialiserat för matlagning. Under funkistiden krympte svenska kök till moderna kokvrår och minimala pentryn, som ingenjörsmässigt mättes upp efter husmödrarnas rörelser mellan spis och bänkar och förvandlades till standardiserade byggregler. Gradvis ökade kökens storlek igen och livsvanorna sipprade åter in bland mikrovågsugnar och kaffemaskiner, där vi trivs som bäst vid vår moderna lägereld. Köket är numera individens spelplats, som visar vilka vi vill vara. Det är också en förklaring till varför köken ofta är det första som byts ut i den oavbrutna försäljningen av bostäder. Och det ger en väldig ekonomisk omsättning. Stenyföretagen säljer cirka 8 000 köksbänkar i natursten om året. – För bara fem år sedan var det mycket svart granit och Carrarmarmor, och det var samma stenar år ut och år in. Nu vill folk ha mer färg och rörelse i mönstren, säger Robert Quaak. – Förr köpte vi standardkök, ungefär som att köpa bryggkaffe. Nu följer köksbranschen alla andra branscher där vi som kunder kan komponera vår egen grej, vår egen kaffesmak. Då vill du också ha bänkskivan som inte alla andra har. Nordiska Kök har ett eget snickeri i Göteborg och tillverkar platsbyggda kök i en smidig nätbaserad process. Här märker man också av ett ökat intresse för ovanlig sten: – Cararramarmorn har i dag stor konkurrens av bland annat Jura Grey, en sten som väldigt många kunder efterfrågar. Vi ser också en större efterfrågan på spännande kvartsiter och graniter som till exempel Lemon Ice och Madre Parola, säger Johan Lundkvist, creative director och grundare av företaget. Att det är viktigt för många att få sin personliga sten bekräftar Robert Quaak. 14 – Folk vill se råskivorna. Många kommer gärna till huggerierna, väljer sten och får skriva sitt namn på baksidan. Det är en speciell känsla. När kontakten mellan sten och människa öppnas förstärks även förväntningarna och risken att bli besviken minimeras. Robert Quaak såg trenden med personlig sten komma när han arbetade i den amerikanska stenbranschen på USA:s västkust under tio år. Han arbetade för Rhodes Architectural Stone som är specialister på natursten och levererar internationellt till filmstjärnor, politiker och arkitekter. Ägaren var som ung lärling i Sienna i Italien där han lärde sig att dela sten med kilar som det gjorts i generationer. – Folket trodde först att han var en amerikansk spion, men med hårt arbete fick han respekt och lärlingsbrev. S venskar är inga kökshippies. Däremot vill vi att individualiteten ska synas, gärna mot en stabil och praktisk bas. Generationer av köksundersökningar har satt en standard som vi vant oss vid. I en miljödriven hantverkstrend med fokus på närproducerade råvaror, vill vi också ha naturnära kök med enkelhet och traditionell estetik. ”Shakerkök” är populära, en amerikansk stil från den frireligiösa shakerrörelsen som på 1800-talet skapade utsökt enkla möbler och inredningar, en tidig, hemmasnickrad funktionalism. Men enkelheten behöver piggas upp, få personlighet och där kan bänkskivor balansera upp det neutralt lågmälda. – Många kikar nu på kvartsiter, lite hårdare och tuffare än kalksten, färgstarka och intressanta stenar, säger Robert Quaak. Johan Lundkvist på Nordiska Kök spår att vi under de kommande åren får se mer spännande exotiska stenar som komplement till vår sobra svenska sten, samt att det raka och kantiga i köken utmanas av mer runda former. – Det är inte bara matt yta som gäller längre. Allt fler vill ha det blanka lite lyxiga uttrycket. Kanske har vi ett behov av lite mer lyx och flärd efter tiden som varit. Mönstrade, mer komplexa skivor ställer större krav på information om materialet. När folk köper sten på nätet är det lätt att tro att stenen alltid ser likadan ut. Att bara titta på exempelbilder på nätet visar inte hela bredden hos stenen. – ”Kan jag få den stenen, utan den grejen på högersidan?”, är ett exempel på en fråga som våra företag kan mötas av, berättar Robert Quaak. På nätet finns även många självpåtagna ”experter” och mycket felinformation. På forum haglar det av tips och kommentarer om skötsel av köksskivor och erfarenheter av dem. Enligt Robert Quaak måste stenhuggarna informera butikerna, som i sin tur måste informera kunderna. ”Det är en emotionell resa att renovera i köket och kröna det med att montera en köksskiva.”
Sten Projekt: Villa Clara
Sten Novus: 4 av 10 vill ha stenskiva i köket
Sten Årets sten: Ekebergsmarmor
Sten Projekt: Skogsvillan
Sten Stenskolan: Kapitel 1. Stenen i människans tj
änst
Sten Stenpriset 2022 – dags att nominera!
Sten Återbruk: Uppsala fick ned kostnaden till häl
ften
Sten Kommuner positiva till ett”Blocket” för sten
Sten Hållbart: Sten krossar glas på fasaden
Sten Stort intresse för Designtävlingen
Sten Krönikan: Caroline Lenner
Sten Nyheter i korthet: LCA-mall på gång, Stenpris
et 2021 utdelat, ny ledning för Zaarstone
Sten Fråga Stens sakkunniga: Missfärgningar i dusc
hen och montering av sten på fasad
Sten Marknaden: Annonser