Sten Sten 1/2022
Sten Innehåll: nr 1/2022
Sten Ordföranden har ordet: Allt börjar i köket …
Sten Kort & gott: Trendigt vara otrendig, curlings
tenar, Le banc mm
Sten K-sten: Copperhill Mountain Lodge
Sten Intervju: Sebastian Schildt
Sten Tema: Kök
TEMA KÖK – Det viktiga är att skapa rätt förvän
tningar hos kunden. Köksbutikerna måste guida kunderna bland alla detaljer och verkligen känna till de material som erbjuds, så att de kan sälja in dem på rätt sätt. Steny erbjuder därför utbildning i natursten. – Vårt jobb är att gå ut med information, och alla tycker om att lära sig saker. Det handlar i slutänden om sten kopplad till tjänst. Här har stenbranschen mycket att lära, anser Robert Quaak. – En svensk stenhuggare som ska tävla med priset har i dag en tuff framtid för sig. Men lägger man fokus på tjänsten, då är man med i leken. – Vår bransch är i början av detta. Vi har fortfarande många ”Ikeakunder” som söker enklare sten där priset är viktigt. Ska du inte bara sälja en bit sten måste du tillföra något annat, och då måste det fungera varje gång. Människor är oftast villiga att betala för det och för upplevelsen. Många branscher går mot upplevelseindustrin, men många underskattar hur komplicerat det är, menar Robert Quaak. – Det handlar om tillit och ansvar. Vi ska ta hand om reklamationer. Alla vet att det finns sten att köpa billigare, men kan vi informera och leverera då stannar kunderna hos oss. Vi försöker sätta rätt förväntning på stenaffären. J ohan Lundkvist på Nordiska Kök är medveten om vikten av korrekt stenfakta. – Våra köksdesigners talar mycket med kunderna om naturstenens för- och nackdelar. De ger också tips på hur man kan skydda sin sten, till exempel genom att arbeta på större skärbrädor, vara noga med att behandla sin sten kontinuerligt och framförallt inte låta spill ligga kvar länge. I slutänden landar många i natursten och kan då acceptera den noggrannhet som krävs för att stenen ska hålla sig fin länge, säger han. Ledtiderna är också mycket viktiga. Kunder i dag är rastlösa, allt ska gå snabbt. Det är en konsekvens av näthandlandet. – Jobbet är hektiskt och uppkopplat. Fick du fem batchar om dagen förr, får du i dag 20 före niokaffet, säger Robert Quaak. När en kund har förälskat sig i en viss natursten, men får höra att det tar 16 veckor att få fram en skiva är det många som tvekar. De italienska stenföretagen köper in block från Kina, Egypten, Kanada och USA och har alltid natursten på lager, och en leveranstid på några veckor. Detta förväntas svenska stenhuggerier matcha, trots sina kostnader, miljökrav och kostsamma utvidgningar av stenbrotten. – Folk är intresserade av Kolmårdsmarmor och Ölandssten, men vill ha grejerna snabbt. I dag ska allt helst ta några dagar. Kunderna är otåliga som myggor, säger Robert Quaak. Branschen behöver bli en informationsbransch lika mycket som en som levererar sten, betonar han. Är butiker och kunder välinformerade från början blir tidsproblemet begripligt och lättare att hantera för alla. Vill vi ha svensk natursten, bruten och hanterad på ett schyst sätt, då får vi vänta på den kvaliteten och lyxen. Låt köken vänta in sina skivor, glädjen blir så mycket större sedan och besvärliga reklamationer undviks. Till naturstenskivornas värld hör också skötsel. En stenskiva behöver vård och kärlek. – Man ska inte tänka att en sten är oförstörbar bara för att den är tålig. Alla material kan du förstöra, särskilt kalksten eller marmor. Lägger du en citron på en marmorsida över helgen får du ett märke som inte går att tvätta bort, säger Robert Quaak. Det finns lika många råd som metoder. Reglerna är i grunden enkla. Var logisk. Sätt inte heta kastruller och stekpannor direkt på stenen. Städa av snabbt. Är olyckan framme, börja tvätta med enkla medel. Var försiktig med alkalier och syntetiska medel. – Folk är vana vid att stänka på Vim och kemikalier på granit. Det bästa är att ta klassisk tvållösning och torka av. Den porösa marmorskivan kan mättas med färg- och luktlös såpa. Det handlar också om vår inställning till naturligt slitage och patina. Ofta söker vi perfektion och jakten på småskador och repor kan bli manisk. Det är fel inställning. En stenyta är en bit natur, och naturen slits med tiden. Det ska den göra, det är det som gör den vacker. Årmiljonernas erosion blir en pågående saga i köket. – Den första lilla repan i en marmorvask ser du. Men med många repor ser du bara en fin vask, säger Robert Quaak. n 16 ”Den första lilla repan i en marmorvask ser du. Men med många repor ser du bara en fin vask.” FOTO: ANNA RUT FRIDHOLM
Sten Projekt: Villa Clara
Sten Novus: 4 av 10 vill ha stenskiva i köket
Sten Årets sten: Ekebergsmarmor
Sten Projekt: Skogsvillan
Sten Stenskolan: Kapitel 1. Stenen i människans tj
änst
Sten Stenpriset 2022 – dags att nominera!
Sten Återbruk: Uppsala fick ned kostnaden till häl
ften
Sten Kommuner positiva till ett”Blocket” för sten
Sten Hållbart: Sten krossar glas på fasaden
Sten Stort intresse för Designtävlingen
Sten Krönikan: Caroline Lenner
Sten Nyheter i korthet: LCA-mall på gång, Stenpris
et 2021 utdelat, ny ledning för Zaarstone
Sten Fråga Stens sakkunniga: Missfärgningar i dusc
hen och montering av sten på fasad
Sten Marknaden: Annonser