Sten Sten 1/2022
Sten Innehåll: nr 1/2022
Sten Ordföranden har ordet: Allt börjar i köket …
Sten Kort & gott: Trendigt vara otrendig, curlings
tenar, Le banc mm
Sten K-sten: Copperhill Mountain Lodge
Sten Intervju: Sebastian Schildt
Sten Tema: Kök
Sten Projekt: Villa Clara
Sten Novus: 4 av 10 vill ha stenskiva i köket
Sten Årets sten: Ekebergsmarmor
Sten Projekt: Skogsvillan
Sten Stenskolan: Kapitel 1. Stenen i människans tj
änst
Sten Stenpriset 2022 – dags att nominera!
Sten Återbruk: Uppsala fick ned kostnaden till häl
ften
Sten Kommuner positiva till ett”Blocket” för sten
Sten Hållbart: Sten krossar glas på fasaden
Sten Stort intresse för Designtävlingen
Sten Krönikan: Caroline Lenner SMÅSTEN ▼ KRÖNIKAN
CAROLINE LENNER FOTO: STINA AHLENIUS ”Vi är inte så stenålders som det låter” J ag vägrar att arbeta med sten. Det var vad jag svarade när människor i min omgivning sa att jag självklart skulle ta över pappas företag. Som liten var min syn på branschen det jag såg i pappa. Han arbetade dygnet runt alla dagar i veckan. Han arbetade fysiskt i miljöer som var både bullriga och smutsiga. Han hade varseljacka och stålhätteskor, precis som alla som jobbade runt omkring honom. Han trivdes så bra i den här miljön, men jag kände inte att jag passade in. I stället ville jag arbeta på en plats där jag passade in i normen. Vara som alla andra. I dag tänker jag annorlunda och frågar mig varför. Varför måste man passa in på företaget man jobbar för? Måste en bransch se likadan ut som den alltid gjort? Eller kan man komplettera varandra och på så sätt skapa nya möjligheter? Jag kom hem till Dalarna efter tio år på bortaplan. Med mig hade jag erfarenheter som fastighetsmäklare och projektledare i byggbranschen. Av en slump började jag hjälpa till i familjeföretaget och plötsligt såg jag den enorma potentialen. Jag upptäckte att stenindustrin ändå var ganska intressant och att det finns så många möjligheter! Den här gnistan gjorde att jag ett halvår senare valde att ta mig an ett minst sagt oväntat uppdrag – att ta över hela företaget. Men jag såg så tydligt hur jag kunde använda mina erfarenheter från tidigare yrken och utveckla företaget. Framför allt såg jag att mina erfarenheter behövs i branschen. Jag har med andra ord valt att göra jobbet på mitt sätt. Jag har skapat en roll som inte innebär varseljacka eller att jag behöver stå vid en såg hela dagarna. Jag jobbar med allt runt omkring som inte gjorts tidigare, som affärsutveckling, strategisk marknadsföring, ekonomi med både budget och uppföljning. Allt för att ge företaget en bra grund för utveckling. Att jag gör på mitt sätt betyder absolut inte att det pappa gjorde var fel. Det betyder bara att jag vill visa att det finns olika alternativ och vägar framåt. Vi företag i stenbranschen är som alla andra företag, där framgång kommer med team som kompletterar varandra. Vi behöver både dem som står vid sågarna och förvaltar det tra42 ditionella hantverket, och dem som jobbar med förbättringar, marknadsföring och ekonomi. Vi behöver följa utvecklingen i övriga samhället för att inte hamna efter. O m vi i stenindustrin vill locka till oss yngre förmågor och se en god återväxt i branschen behöver vi vara öppna för förändring och nytänkande. Vi behöver dels visa att man kan jobba på olika sätt och i olika roller, dels visa att vi aktivt arbetar med frågor som både samhället i stort och framför allt kommande generationer anser viktiga hos en arbetsgivare. Det kan vara områden som miljö, hållbarhet och jämställdhet. Vi måste hela tiden granska oss själva, fråga oss vad vi kan göra bättre och ibland kanske göra det med nya ögon och andra perspektiv. Genom att visa fler sidor än den traditionella, den jag själv tyckte mig se som liten och tittade på pappa i varseljackan, tror jag vi kan göra stor skillnad. Både i vår egen bransch och i samhället. Det kanske är just det som gör att vi blir någons förstaval av arbetsplats och därmed säkrar viktig kompetensförsörjning. Likaså kan ett hållbart och medvetet tankesätt kring exempelvis material och inköp vara avgörande för kunden och vara det som gör att just vi får affären. I dag tänker jag inte lika mycket på att vara som alla andra. För jag vet att om jag går i andras fotspår blir resultatet därefter. Visst kan det vara okej, men jag vill mer och jag vill skapa förändring. Inte minst vill jag bredda bilden av stenindustrin och visa vilken spännande, rolig och häftig bransch det är. När anrika hantverkstraditioner och stort kunnande möter nya idéer och influenser är jag övertygad om att vi fullt ut kan ta steget in i både samtiden och framtiden. Låt oss därför gemensamt samla kraft och förändra bilden av stenindustrin. Vi är ju inte så stenålders som namnet kanske får oss att låta. CAROLINE LENNER, ÄGARE OCH EKONOMIANSVARIG, ORSA STENHUGGERI
Sten Nyheter i korthet: LCA-mall på gång, Stenpris
et 2021 utdelat, ny ledning för Zaarstone
Sten Fråga Stens sakkunniga: Missfärgningar i dusc
hen och montering av sten på fasad
Sten Marknaden: Annonser