Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38 raslaget. Valet är här om man
ska försöka gå för greenen direkt, hela hålet är endast 448 meter, eller om man ska spela mer på säkerhet längs med högersidan av fairway. Gör inte som min spelpartner, Mr Engineer, och överskatta din för- måga att slå långt. Ravinen är djup och en boll där är för evigt förlorad. Greenen tillhör banans svåraste med ett par kraftiga onduleringar. Banans kännemärke, det hisnande fjärde hålet, är relativt kort, 165 me- ter från gul tee. Men även här krävs det ett perfekt slag, det är en ravin mellan tee och green. Det gäller också att inte slå för långt, bakom greenen ligger en smal bunker som bollfångare, efter den finns bara ra- vin och byn Machico, ett antal hund- ra meter ned. Mr Engineer slog inledningsvis ett antal järnfyror ned i ravinen, en träfemma över green innan det blev dags att putta för fyra slag i. Häv- dade han i varje fall. Ni tror jag skämtar? Tyvärr inte! För Mr Engi- neer var golf ett roligt spel. Och ro- ligt blir det bara om man "glömmer" ett antal slag på en rond. 24-handi- capparen Engineer lyckades skrapa ihop 47 poäng denna oförglömliga Hål fyra är Madeirabanans kännemärke. Ett 165 meter långt par 3-hål där bollen ska slås över en ravin. Bakom väntar en flera hundra meter djup ravin och i botten byn Machico. A ndra hålet på the Blue course, Campo de Golfe da Madeira, är ett svettigt par 4-hål på 365 meter. Längden är inte avskräckande. Men. Mellan tee och tryggheten på fairway finns inget an- nat än luft. Minst 50 meter rakt ned med luft. Och så en matta av taggiga buskar längst ned i ravinen. Bollen måste färdas i detta "ingenmansland" i 200 meter innan den kan fälla ut landningshjulen på fairwaygräset. 200 meter carry alltså! Och för att göra det hela om möjligt ännu mer nervpirrande så finns det ingen alter- nativ spelväg. Bollen måste över ra- vinen. - Jag får nog ta drivern, menade min spelpartner, en utvandrad indier boende i England vid namn Farokh Engineer, en av Englands mest kän- da cricketspelare. Så skedde också. Drivern, en all- deles ny Wilson Whale med förlängt grafitskaft av värsta sorten, togs fram. Mr Engineer plockade också upp sin fina boll, en stenhård Spal- ding Top Flite II, peggade upp och klippte till. Pang! En till synes perfekt träff. Trodde i alla fall Mr Engineer. Tji, fick han. Bollen tog ett litet språng på kanske 120 meter innan den plöts- ligt tappade flygförmågan och damp som en skadskjuten kråka rakt ned i taggbuskarna. Nytt försök. Samma visa igen. Och igen. Vid fjärde försöket lyckades han få bollen att med nöd och näppe stanna i buskarna strax före fairway. Han behövde några slag för att få ut den därifrån och två slag till innan bollen låg på greenen. Tre puttar och vad hade han då för resultat? Du, som är en uppmärksam och räknekunnig läsare, har säkert redan fått antalet till 14. Så icke Mr Engi- neer. Han flinade glatt och påstod på fullaste allvar: - A nice hole. I got five strokes! RÄKNA FEL kan vem som helst göra, även om det är svårt att glöm- ma nio slag på ett hål. Vi fortsatte spelet. Tredje hålet är heller ingen lätt munsbit. Ett par 5-hål, dogleg vänster, med en ravin längs med hela vänstersidan. Det är vackert, spek- takulärt och ganska svårt om man inte kan hålla slagen raka. Utslaget ska ligga i närheten av det stora trä- det mitt på fairway. Där är bästa po- sitionen för det mer intressanta and- 38 SVENSK GOLF-1/1993
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100