Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44 Sekreteraren Jan Henningsson o
ch vice ordföranden (samt idékläckare) Bengt Andersson är mycket nöjda med resultatet. vagn 1 som fick bli reception och caféteria. Vagn 2 gjordes om till om- klädningsrum och toalett. Eftersom 1991 blev en kort sä- song - banan invigdes inte förrän i september - räckte de två vagnarna till utan problem, men när det blev dags att ordna en shop till säsongen 1992 var det dags för ny tågjakt. Till sist fick man napp i Vännäs, straxt utanför Boden. Där fanns en gammal trotjänare som på 1930-talet gått som lokaltåg mellan Stockholm och Saltsjöbaden men som på senare år hamnat i Västerbottens Ångtågsförenings ägo. Som använt den till café. Vagnen, som stått tom i drygt tio år, var i stort behov av renovering och betingade det ringa priset av 2.000 kr - inklu- sive besiktning. Vagn nr 3 fick åka som "sisten" från Vännäs till Helsingborg innan transportbil och lyftkranar tog vid. Sta- tionerad på andra sidan den för ända- målet förlängda perrongen skrev klub- ben faktiskt ett stycke tåghistoria: För första gången sedan invigningen 1890 har Skåne-Smålands järnvägar blivit dubbelspårig! MED FRAKTER, tillstånd, renove- ring, interiör, utrustning med mera har Örkelljunga totalt lagt ned om- kring 350.000 kr på sitt annorlunda klubbhus. När den sista vagnen var inflyttningsklar fick shopen sällskap av receptionen. Därmed fick man en hel "restaurangvagn". Än är inte allt klart. Klubben har ett perrongtak på gång och tänker också sätta upp några kuriosa järn- vägsdetaljer, t ex tågtidtabeller med avgångstider. Eller var det starttider? Lösningen med de tre tågvagnar na som klubbhus är faktiskt bara temporär, ett klubbhus finns på rit- ning och beräknas kosta fem miljo- ner, men när - och om - det är dags för byggstart får medlemmarna be- stämma. Före 1995 lär i alla fall ing- enting hända. Eftersom tågen fascinerar såväl medlemmar som gäster på ett myc- ket positivt sätt är det nog inte omöj- ligt att tågen blir ett "permanent pro- visorium". Även s k icke-golfaa: tycker att det är ett spännande inslag i bygden och droppar gärna in i res- taurangvagnen för en fika. - Som läget är idag är det nog ingen som röstar för ett klubbhus- bygge, tror Jan Henningsson. Och varför skulle de göra det? Allt går ju redan som på räls. Nu är det bara att ånga på. 44 SVENSK GOLF-1/1993 Från inspelningarna av "En man steg av tåget"? Nej, men Örkelljunga GK:s klubbhusområde. "Solen skiner, vi går ut på perrongen och fikar".
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100