MD 1
TEMA ÄR ELBILEN FORTFARANDE FRAMTIDEN? TEXT: ULF
HJELTING FOTO: TOMAS KARLSSON De fossila bränslena är på upphällning. Ska vi fortsätta att färdas på fyra hjul krävs det andra typer av bränslen. El är ett av dessa, men är elbilen verkligen framtidens fortskaffningsmedel? För cirka tio år sedan började de första hybridbilarna bli möjliga att köpa för vanliga konsumenter. Mitsubishi Outlander med sin kapacitet på hela fem mil, men eldrift, gjorde stor succé och vann bland annat miljöpris. Även bilföretaget Tesla med Elon Musk i spetsen gjorde sitt för att föra elbilen in i var mans medvetande. Även om den kostade en hel del och även tio år senare är det en oöverkomlig summa pengar för de allra flesta att bli ägare av en sådan elbil, har en Tesla blivit sinnebilden för hur en elbil ska se ut och fungera. Men är batteridrift verkligen det optimala? Visst, laddas elbilens batterier med förnybar energi som sol, vind och vatten, ja då är vi så att säga hemma. Men om det laddas med energi från exempelvis polska kolkraftverk kan man knappast påstå att det blivit någon miljövinst. Och sedan ska metallerna för ett fungerande batteri brytas och den brytningen lämnar djupa spår både i landskapet och hos hälsan hos människor. Dock bör det påpekas att när väl dessa metaller är i omlopp så kan de återvinnas. Detta till skillnad från olja som när det väl är förbrukat så är det förbrukat. Etanol finns som alternativ. Men den är mer eller mindre på väg att tas bort från de flesta tankstationer. Intentionen var god, men som vanligt tänkte flertalet av köparna av etanolbilar på den statliga ersättningen och sedan har det fortsatt tankas bensin. Diesel är ett gammalt beprövat bränsle som även kan framställas på ett miljövänligt sätt. Dock måste bilens katalysator fungera optimalt för att utsläppen ska kunna minimeras. Här ligger den stora skandalen som flera biltillverkare blev avslöjade med när de mörkade både utsläpp och förbrukning till nackdel i valet av bränsle. Kan dieselbilen få en revansch? Här styr dock politiken och vad lobbyisterna har som främsta mål. En sak är säker och det är att tillverkningen av den sista fossildrivna bilen är satt till 2030. Biogas? Vätgas/bränslecell? Skulle detta fungera för personbilar? Vätgas finns redan, men någon direkt mångfald av tillverkning eller för den delen tankstationer är begränsad. Vätgasbilarna är ju egentligen en elbil där vätgasen från bränslecellerna fungerar som drivmedel istället för el. Miljömässigt blir resultatet av utsläppen vatten. Där finns en stor miljövinnare, men frågan är om någon biltillverkare vill satsa på detta till 100 procent utan en garanti för att det finns tankstationer. Även här styr politiker hur det kommer att se ut i framtiden. Biogas fungerar utmärkt idag. De flesta bussar i Sveriges större städer drivs med detta. Och nu finns denna teknik även för lastbilar. Förra året invigde företaget Gasum en tankstation vid Truckstop där det går att tanka både LNG och LBG. Det vill säga flytande naturgas och flytande biogas. Gasen är mellan 20 till 25 procent billigare än diesel och utsläppen av CO2 minskar med så mycket som upp till 85 procent jämfört med fossila bränslen. Hur ser då framtiden ut? Vad kommer att finnas? Kommer det att dyka upp något nytt sätt att driva våra fordon? En sak är ganska säker och det är att elbilen är här för att stanna, men om den kommer att vara allenarådande? Nej, det kommer säkert att finnas en rad olika ”bränslen” att välja mellan och där el kommer att vara en av dessa valmöjligheter. ® 18 Dalarna